Dag 11. Donderdag 26-05-2016

26 mei 2016 - Vendôme, Frankrijk

Dag 11. Donderdag 26-05-2016

Als ik vandaag rare dingen schrijf komt dit door vermoeidheid en het vele fietsen. De uitdrukking doorgedraaid zijn moet hier van afkomstig zijn.

Vertrek Chartres 9.45 aankomst Vendome 17.30. Gem. (voor rondslenteren in de stad) 18,9. Dagafstand 112,5. Totaal 963. Slaapplaats:Espace Kennedy, Foyer de Jeunesse met jongelui die werken,studeren,op reis zijn ??  Dat werd me niet duidelijk. Er is een kantine bij. Voor 32 euro hebben we een kamer met douche alleen en diner met entree, warme maaltijd met vlees of vis, kaas en dessert + morgen ontbijt!
Maar eerst nog vanmorgen Chartres. Bij daglicht waren de sporen van het Spirulina debakel nog zichtbaar. In de eetzaal zocht een kwetsbare oude man een plek om zijn laptop aan de praat te krijgen. Met wat hulp van ons lukte dat. Bij het opstarten zag ik zijn bureaublad: een afbeelding van hem voor een 3 klaviers elektronisch huisorgel!  Het gesprek kwam op de mooie oude Franse orgels, die hij jammer genoeg niet zo goed meer kon horen. Hij kwam uit Australië maar had er weinig goeds voor over. Kort en krachtig: stupid people, just taking not creating. Good if you like beer.
Na vertrek eerst bij de bar de tabac postzegels gekocht voor de brief met de sleutel van Gangenville.
Weer en route op de Franse wegen en het moet even gezegd worden, dat is prima geregeld. De borden kloppen en zijn ook op de kleine wegen die ik volg duidelijk. De automobilisten houden terdege rekening met fietsers . Langs de weg borden met partageons la route, afbeeldingen met houdt afstand van 1.50 m met de fietsers. Hulde aan de Fransen.
Na 18 km gestopt bij het kerkje van Meslay le Genet. Hier zou een muurschildering zijn uit de XV eeuw met de danse macabre. De sleutel kon gehaald worden bij een naast gelegen boerderij. De vriendelijke boerin vroeg hoeveel tijd ik had en begon een boeiend en uitgebreid verhaal over de muurschilderingen waar ik pak weg 80% van heb begrepen. In de 15e eeuw was de dood altijd erg dichtbij, om de hoek. Ziekte, pestepidemieën,hongersnood, hete zomers en koude winters, werkeloosheid, het laatste deel van de honderdjarige oorlog met de Engelsen waren hier debet aan.  In 1424 werd in Parijs op houtgravure de danse macabre met de dood in houtsnede uitgegeven. Deze diende in de 19e eeuw ook als leidraad bij de restauratie van de muurschilderingen met oude materialen. De afbeeldingen leken sterk op elkaar.  In paren, een uit de religieuze wereld en uit de civiele, uit alle sociale klassen ,worden ze vooraf gegaan door de dood die ze altijd tegen hun zin meeneemt. Van paus / keizer, kardinaal / koning, naar cure(plaatselijke pastoor) / medicin tot op het einde de woekeraar en kluizenaar. De arts is afgebeeld als piskijker en heeft geen tijd om met de dood mee te gaan. De woekeraar,tegenwoordig  bankier heeft de tijd nodig om zijn interest te maken, maar alleen God heerst over de tijd. Tot slot de kluizenaar die zij de pelgrim noemde, die doet maar wat.    Daarnaast zijn er afbeeldingen van 3 doden die 3 jongemannen waarschuwen. Wij waren wat jullie zijn en zijn wat jullie worden. Verder de Femmes bavare, de kletskousen, roddelaarsters. In de middeleeuwen zijn vrouwen vaak het slachtoffer van de duivel, waar ze zwaar voor moesten boeten.  Elders in Europa b.v. in Noord Duitsland en Italië zijn deze voorstelling uit die tijd ook te vinden. Zij dienen als waarschuwing.  De interessante folders, die de mevrouw liet zien, zijn moeilijk mee te nemen. Ze bood spontaan aan ze kosteloos naar mijn huis te sturen. Wie interesse heeft kan na de reis langs komen bij ons tijdens een diner dansant macabre alles eens rustig te bekijken.
Goed, jullie begrijpen, dit schiet niet erg op. In Bonneval achter de kerk een crêpe au thon gegeten. Dit is een in dit geval vierkante dunne pannenkoek met daarop tonijn met tomaat, crème fraiche en kruiden. Het gaf wel een klein eureka momentje. Het Spirulina experiment kan succesvol worden als de tonijn de Spirulina eet en wij de tonijn!  Gaandeweg de middag leek de lucht te betrekken. Er viel gelukkig maar een enkel spatje uit de lucht en de dreigende cumulus wolken hielden zich koest. Op enkele kleine klimmetjes na van 10-11 % kon ik flink doorrijden. In Chateaudun op de markt bananen en 2 sinaasappels gekocht. Op een bord bij de fontein stond het verhaal met afbeelding van de gevechten tussen de Pruissen en de Fransen tijdens de Frans-Duitse oorlog van 1870. Zover zijn ze dus gekomen. Bij die gelegenheid regelde Bismarck dat de koning van Pruisen Wilhelm I in de spiegelzaal van Versailles gekroond werd tot keizer van het Duitse rijk. Het begin van veel ellende. Toch de EU maar behouden.
Vlak voor Vendome weer een kerk ingelopen. Als ik een deur open zie kan ik het niet laten. Zal wel obsessief-compulsief zijn.  In Meslay, dezelfde naam als het eerste kerkje van vanmorgen, alleen zonder bijvoeging, was het plafond van de kerk uit de XVIII e eeuw in 1990-1996 door een plaatselijk kunstenaar beschilderd. Hij woonde vlakbij. Te zien zijn  de bekende voorstellingen van o.a. de Christus, apostelen, de apocalyps, het laatste oordeel. Ook hier weer hartelijke uitleg bij wat er te zien was.
Buiten nog een gesprek met een beeldhouwer die me vertelde zeker de prachtige middeleeuwse sculpturen in de kerk van van Vendome te gaan zien. En zo geschiedde.
Punt.  Morgen richting Tours.

1. Marcel monden:
    27 mei 2016
    Weer leuk om te lezen. Om bij een diner de danse macabre rustig te bekijken klinkt aantrekkelijk. De diagnose obsessief compulsieve stoornis kan ik niet bij je stelen en ik kan het weten.
  2. Albert Kooiker:
    27 mei 2016
    Hoi Jan GEWELDIGE beschrijvingen weer !!!
    Ik beleef dit totaal me en nu (bijna) op de helft !!!
    DUS DOORGAAN !!!, ondanks zitpijnen en dergelijke dingen. el Maak het af en ja wij komen zeker "een diner dansant macabre" meemaken, maar misschien moet je wel een zaaltje gaan afhuren of gewoon in de bijzonder mooie kerk bij jullie een "event" organiseren.
    DOEN !!!!

Groet Albert en jaloers achter zijn PC>
  3. Jan/Ria:
    1 juni 2016
    Dag Jan, hoop op dit moment alles goed met jou! Je bent een goed schrijver! Beleef het helemaal mee en zie het ook zo voor me. De leuke Franse weggetjes, de kerkjes etc. de regen, het drijfnat zijn. Zelfs de geschiedenislessen zijn leuk.Fijn dat het ook allemaal zo vlot gaat of lijkt dat maar zo? In ieder geval blijf gezond! Die "dance macabre en diner " doen wij bij ons!
    We blijven je volgen, hartelijke groet
    Ria