Dag 32 donderdag 16-06-2016

16 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Dag 32 donderdag 16-06-2016

Vertrek Arzua  8.25  aankomst Santiago de Compostela 13.00u voor de Catedral.
Actief 3.30 uur. Dagafstand 52,7.   TOTAAL 2685.  Gem. 15,0. Max 57,8.
Stijging 860  daling

De dag waarop het doel wordt bereikt begint met een krachttraining.  De fiets van onder uit de garage met bagage 2 trappen opgetild. Had geen geduld om te wachten tot de beheerder er was. Ik was vroeger dan de afgesproken tijd.  Na het ontbijt in een naast gelegen etablissement was het de afgesproken tijd en vroeg hij lachend hoe ik de fiets buiten had gekregen.
Op weg in druilerig weer met later regen, vooral tijdens een lange afdaling!!  maar af en toe ook zon. Boven Santiago donkere luchten vlak voor aankomst.
De route ging zuidelijk van de drukke hoofdweg en bevatte veel klimmetjes en afdalingen. Eenmaal nog een verkeerde afslag genomen en direct een dal verder. Op kaart en smartphone wel weer via een omweg terug gekomen, maar dat ging nog meer op en neer. De meter gaf eenmaal een helling van 16%!, gelukkig naar beneden.Vlak voor Santiago was een viaduct over de snelweg gesloten. Eerst omlaag ,dan weer omhoog met een hoogte verschil van misschien wel 3-4 maal de Oosterlander toren.
Door het weer had ik even de neiging om via de drukke autoweg te gaan. Was korter. Gelukkig heb ik de drang weerstaan. De uitgeschreven route is erg rustig. Slechts eenmaal schampte het de wandelroute. Uit een kleine weg vanuit de diepte leek het alsof de pelgrims uit hun hol kwamen. Later hoorde ik dat de caminoroute zich meer rond de grote weg slingert. Waarschijnlijk ook de reden dat gister op grote trajecten weinig wandelaars te zien waren.  Ik heb nog een foto toegevoegd van wandelaar in regenkleding. Het roept bij mij de associatie van een Ninja Turtle op. Gister liepen er veel van achter elkaar.
De rust van het laatste deel is een vreemde ervaring. Het gevoel alleen naar Santiago te gaan. Je had het zo anders verwacht.
Bij het begin van de binnenstad kon ik onmogelijk de aanwijzingen in het route boekje terugvinden en ging op gevoel zelf maar richting Catedral via steile straatjes. Bovenaan op de stoep even bijkomen en kijken hoe verder. Een Spaanse man liet behoorlijk scheldend weten dat dit geen stijl was. Ik hoorde ook nog iets van allemanja. Welkom in Santiago! Ik heb hem maar adios gewenst en ben verder gereden.  Weldra op het plein voor de Catedral, waar Eric,Franchien en Michiel kort daarop ook aanwezig waren. De statiefoto genomen en zij hebben me de weg gewezen naar het Compostelaat bureau. Eerst een kop koffie en vriendelijk woord bij de huiskamer voor pelgrims uit de lage landen van het St.Jacobgenootschap uit Nederland, daarna de busreis naar Amsterdam geboekt. Voor het compostelaat 5 kwartier in de wachtrij gestaan. Daar was niets mis mee. Een gezellige drukte.
Gesprek gevoerd met Duits echtpaar die van huis uit waren gefietst uit Paderborn,bijna 2900 km. Na afgeven van je credential en het invullen van enkele gegevens: naam,leeftijd,land van herkomst,beroep, intentie van de reis:religieus/spiritueel,cultureel of sportief kreeg je gratis het compostelaat. Voor 2 euro een koker erbij.
Op het plein kort gewacht op Eric. Een jongedame, doofstom (??) kwam op mij af met een intekenlijst voor een project voor doofstommen.  Jullie begrijpen het al. Niet geheel zeker of ik geflest ben, zou zo maar kunnen, toch maar iets gegeven. Beter dan ten onrechte iemand vals beschuldigen.
Samen met Eric naar zijn onderkomen.  Een groot gebouw, jaren 1930?, naast een oud klooster. Het Seminario Menor de Belvis , 5 verdiepingen. Wij hadden op de 2e verdieping kamer 261 en 272. Het waren enorme lange gangen. Prijs voor de nacht op slaapzaal 10 en voor eigen kamer 15 euro. Simpel, maar luxueus voor een pelgrim.
Was gedaan, Daarna kort door de stad, even de Catedral bekeken en gegeten met elkaar.
Morgen een Santiago dag, zaterdag naar huis met de bus, duurt naar Amsterdam 30 uur. Bewust voor de bus gekozen. Het lijkt mij een goede manier om weer rustig een beetje te ontwennen van het ritme van de afgelopen weken.
Zoals jullie al schrijven komt dit verhaal aan een eind.
Misschien een beschrijving van de belevenissen morgen en zoals ik er nu overdenk kan ik in de bus een korte epiloog maken.
Het is de vroege ochtend van de volgende dag.