Dag 34 zaterdag 18-06-2016. terugreis uit Santiago de Compostela

18 juni 2016 - San Sebastián, Spanje

Dag 34. Zaterdag 18-06-2016

Vertrek Santiago de Compostela 11.45 uur.  Verwachte aankomst Amsterdam, Duivendrecht zondag 19-06-2016. 19.00 uur

Al om 10 voor tien op het busstation. Opgelopen met  Berry (Bernardus) uit Eindhoven. In ruim 3 maanden van Eindhoven naar Santiago gelopen. Hij heeft ervaring met bussen. Acht maanden lang met een touringcar op en neer gependeld naar Spanje.  4 uur op, 4 uur af.
15 minuten na de aangegeven tijd vertrokken met een op het oog luxe touringcar, die later door een minder roze bril wel mankementen vertoonde, waaronder een niet optimaal functionerend toilet. Meer dan 20 mensen zitten er nog niet in. Iemand vertelde dat we vanavond om negen uur moeten overstappen in Burgos.
Het plan om met de bus terug te gaan bestond al vanaf het begin. Het idee is dat je niet zoals met vliegen in een klap weer terug bent, maar ook de terugreis als een reis ervaart. Even heb ik getwijfeld of het de juiste beslissing was, maar het is goed om zo langzaam uit te stuiteren van de reis.
We blijken niet langs de route van de Camino terug te rijden maar, gaan eerst zuidelijk en dan oostwaarts, vlak boven de grens met Portugal. En niet alleen over autosnelwegen, maar ook 2 baans.
Van ongeveer 14.45 tot 15.30 houden we pauze om te eten in een klein plaatsje. Ik begreep eerst dat we kort zouden stoppen. Een tortilla, 2 koffie en 1 biertje was de uiteindelijke score. Een medereizigster uit den Haag vertelde over de babyaaltjes die zij in Santiago had gegeten. Ik neem aan glasaal die geen kans heeft gezien in onze sloten of het IJsselmeer uit te groeien tot heerlijke paling, of liever nog dikke, vette rooie.
De reis ging verder door een minder dan bergen en meer dan heuvelachtig gebied. Nog voor we naar het noorden afslaan op de hoogte van Leon komen we op de hoogvlakte.  Hier vol lage bomen en struiken met daartussen veel Brussels Atomium gele bloemen. Ik geloof Dico dat het engelwortel is omdat Bea dat zegt.
Later was de vlakte licht glooiend, vlak en leeg. De kleur is meer naar het gele. Her en der staan in het landschap zonnepanelen, naast windmolen parken aan de horizon.
18.20 uur: We rijden regelmatig door kleine dorpjes, niet richting Leon maar Palencia, naar het oosten.
19.30 tussen Palencia en Burgos op een groot overstapstation gestopt, paella gegeten en om 20.30 uur in de bus van Eurolines naar Amsterdam vertrokken.
De afstanden zijn in Spanje groot. Rond middernacht zijn we in San Sebastián om daar in een ondergronds busstation te stoppen. Ik zie zo geen passagiers in of uit gaan. Het is inmiddels al 1,5 uur donker. En dan bedoel ik ook donker. Langs de wegen is geen verlichting. Er zijn donkere wolken aan de hemel.
Een mooi moment om hier van het blog afscheid te nemen.

ADIOS,
We zijn nog in Spanje.

1. Heleen:
    19 juni 2016
    Het is hier nu half tien in de ochtend van zondag.
    Oosterland en jouw thuishaven naderen met rappe kilometers, mits de bus zich aan het reisschema weet te houden.
    Wel thuis Jan!
    En dank, dat je ons, met jouw busreis en dit laatste blog, ook een beetje helpt af te kicken van jouw dagelijkse verhalen, persoonlijk, indrukwekkend en zo mooi. Ik zal ze missen.
    Liefs, Heleen