Richting Santiago. inleiding dag 1 en 2

16 mei 2016 - Oosterland, Nederland

Inleiding: de laatste week lijkt iedereen wel te weten wat ik van plan ben en komt met lieve, bemoedigende woorden, raadgevingen en Jacobsschelpen, beschermengeltjes in allerlei soorten en maten. Alleen daarom al raad ik iedereen aan te zeggen dat hij naar Santiago gaat. Dat plezier heb je dan. Als tegenprestatie ga ik proberen een blog bij te houden zonder dat hier door jullie enig recht aan ontleend kan worden.  Het minste wat je kunt verwachten zijn de feiten: waar ben ik, hoeveel km heb ik gefiets, wat is de gemiddelde snelheid en hoe ver ben ik van Oosterland en Annemarie. Al het andere blijft voor jullie en voor mij een verrassing. Het weer, de reisverhalen,ontmoetingen, lichamelijke en geestelijke gesteldheid van de pelgrim, diepe en ondiepe gedachten zouden zomaar eens aan de orde kunnen komen, of niet.

Ik wens ons allemaal een goede reis.

Dag 1. 16 mei 2016 Oosterland - Solebaystraat Amsterdam  0,5 - 86,7 km             13.25 - 19.35 uur waarvan 4.30 uur actief  1111 kcal.   Gewicht tassen bij vertrek 21,2 kg (+)

Een dag eerder vertrokken. De wind was gunstig en ik was, we waren er klaar voor. Om 13.20 uur vertrokken van de voet van de toren van de Michaelskerk. Afscheid van Annemarie, die eerst nog het Jacobsstempel in mijn Credential heeft gezet. Oosterland heeft nu ook een schreierstoren. In Purmerend voor de gesloten poort van de begraafplaats. Een kwartier te laat. Beide ouders waren toch even dichtbij. Koffie bij Marjan gedronken.  Bij Martine en Nan-Simon gastvrij onthaald en heerlijk gegeten, o.a. een struisvogelbiefstuk.

Dag 2 naar OostKinderdijk in Alblasserdam. Vertrek 8.25 aankomst 15.45 77 km totaal163.  Ik had een prachtig verslag van deze dag gemaakt, al zeg ik het zelf. Alleen was het bij een poging er foto's bij te plaatsen verdwenen. Het zij zo, jammer dan. Wel moet de gastvrijheid van Jenneke en Floor van Rhee genoemd worden. Ik viel in een huis vol gezelligheid met kinderen en kleinkinderen. Dochter Lisa had haar kamer bereidwillig ter beschikking gesteld.

Toch nog een paar herinneringen vastleggen voor ze vergeten zijn. Na vertrek uit de Solebaystraat heb ik de route die ik eind 60-tiger en eerste helft 70-tiger jaren nam naar de VU gereden. Kwam langs mijn studentenkamer 4 hoog op zolder op de hoek Witte de With en Filips van Almondestraat. Bij de VU was van de oude gebouwen door alle nieuwbouw niets meer te zien.  Langs Bovenkerk kort bij Jack langs geweest. De dag begon nu vroeger voor hem dan hij had gepland. Verder een prachtige route door het groene hart van de randstad: o.a. Nieuwkerk, Bodegraven, Reeuwijk, Gouda, Krimpen aan de Lek en over naar de molens van Kinderdijk. De dames van het ticketbureau waarschuwden voor de voetgangers die niet reageren op een belletje. Vandaar een halve kilometer naar Jenneke en Floor met op het eind een klimmetje tegen de dijk aan de Noord in de eerste versnelling. Het ging loodrecht omhoog en ik kwam pal naast hun huis uit. Toeval, of ?  Gister aan het einde van de dag pijn onder L knie. In Gouda Voltaren emulgel gekocht. Zelf heb ik dit nooit aan mensen voorgeschreven met het idee dat het weinig zal doen. Maar je wilt toch wat proberen en het zou jammer zijn als dit avontuur een wiegendood sterft.

1. Marius:
    18 mei 2016
    Jan. Echt mooi idee. Ik ben met jou. Will je ook biden voor mij? Sterkte. Groetjes. Marius
  2. Grietje:
    18 mei 2016
    Mooi Jan fietsen we ongemerkt met je mee. Veel plezier. Liefs Ger en Grietje.