Dag 18 donderdag 02-06-2016

3 juni 2016 - Onesse-et-Laharie, Frankrijk

Dag 18 donderdag 02-06-2016

Vertrek Cerons 9.25. aankomst 19.00 Onesse-et-Lahari. Chambre d'hotes la Grange du Coulin.  Actief 5.53. Dagafstans 113 km. Totaal 1591. Gem. 19,2

s'Morgens uitgebreid ontbeten. De gastvrouw, met een noord Afrikaans uiterlijk, vertelt dat het een wijnboerderij is geweest. Zij hebben alleen de gebouwen overgenomen en niet de wijngaarden. Haar man is timmerman, meubelmaker. Er is genoeg ruimte om in de gebouwen meerdere chambre  d'hotes en Gites te maken.
Onder het afdak heeft zij 5 boompjes staan met eetbare citroenen.
Vanuit Cerons zuidelijk zijn er de eerste 10-20 kilometers nog veel wijngaarden. Dit is het gebied van de Graves Superieur en Sauternes. Zie foto van wijnranken met vleugje zon. * De foto met pharmacie* en knipperend uithangbord in de vorm van een kruis is opvallend. Je vindt ze in veel kleine plaatsjes, ook al zijn ze niet steeds open. Je kunt er van alles krijgen en ze lijken meer op een drogisterij bij ons.
Het was vandaag prima fietsweer, geen regen, vaak zon, weinig wind, wel meestal tegen. Tijdens de lange rit veel tijd om te overdenken maar door de drukte ben je het snel vergeten.
Na de wijnvelden kwamen de bossen van les Landes. Was dit vroeger, zeker ten tijde van de middeleeuwen een zeer dun bevolkt gebied, door Napoleon zijn er zeer veel bossen aangeplant, vooral dennen. Het begin van de rit was licht geaccidenteerd met veel bos. De tweede helft tot nu toe had veel meer grote, eentonige akkers afgewisseld met bos.
Er zijn lange wegen met veel vals en valser plat. Een positief vals plat is negatief en een negatief positief. Alleen met tegenwind wordt een negatief vals plat ( 2 maal negatief) weer positief en dat betekent dus goed vals. Volgen jullie het nog. Dit is om de mensen die direct na het opstaan het blog gaan bekijken wakker te maken, zodat de rest niet aan hen voorbij gaat. Bij Landiras was de weg opgebroken. Een medewerker maakte snel ruimte zodat ik erdoor kon. Een man riep al uit de verte met luide stem welke richting ik uit moest gaan. Jullie kunnen je indenken hoe goed dat voelt. Midden in de bossen bij Retis staat de oude kapel van St. Catharine.  Veel pelgrims twijfelden ooit of ze door dit gebied zouden trekken. Het kwam nogal eens voor dat ze werden beroofd of erger.
Bij de ingang van een van de oudste kerken in het gebied, Brigonon zat een hagedis zonder staart.
Onderweg in de Carrefour veel fruit en kleine yoghurtjes gekocht.  Bij Labouheyre op +/- 85 km lukte het niet een slaapplaats te vinden. Erics ervaring was daar ook niet positief. In de refuge in Onesse-te-Lahardi, waar hij later zat,zei de beheerster  dat de mensen daar niet veel van de Santiagogangers moeten hebben. Het zijn communisten. Ik kwam in een chambre d' hotes terecht 3 km verder op,midden tussen de velden en in de bossen. Aangezien ik te laat was voor de table d'hotes zelf net voor 19.00 uur maar wat ingekocht voor het eten: brood, blikje doperwtjes, coeur de palmier, kip-eiersalade, voor de tweede keer vandaag 4 Danone yoghurt nature en fruit. Perziken en kiwi toe.
Kortom een fraaie fietsdag. Verder geen nieuwe fietsers tegen gekomen, wel 3 wandelaars, Engelsen of Amerikanen die uit Tours waren vertrokken.

1. Anna Dekker:
    3 juni 2016
    Goedemorgen, Femke en ik zijn wakker
  2. Dico van der Wardt:
    3 juni 2016
    Goed om te zien: blauwe luchten en zon! Nu wordt fietsen helemaal een genot.
  3. Harry Vonk:
    3 juni 2016
    Leuk verslag Jan! GisterAvond met mijn routeboekje op schoot je verslag gelezen. je gaat snel hoor! Benieuwd hoeveel kilo's je achterlaat op de route en dan bedoel ik niet de ovebodige uitrusting die je, zoals wij terugstuurden. Ook benieuwd welke passage je kiest door/ over de Pyreneen.
    Succes!
  4. Albert Kooiker:
    Ja Jan

Je schiet al lekker op (maar is dat wel het echte doel??), Via Biaritz zijn de Pyreneen eenvoudig te overwinnen, maar dan begint het pas....Je denkt er al bijna te zijn, maar Baskenland is een verschrikking: "READ MY LIPS", maar o zo mooi. Zou een dagje doorbrengen in SAN SEBASTIAN: JE weet niet wat je ziet aan de kust. Trouwens een van de mooiste A.Cavaille-Coll !!!! Maar we gaan NIET voor de orgels, dus peddel lekker door.
    Groet Albert
  5. Jolieke:
    3 juni 2016
    Hallo Jan, als ik zo je verhaal lees en je door de bossen fietst kan ik me voorstellen dat het vroeger, te voet inderdaad, spannende plekken waren om te passeren. En dat de struikrovers op de loer lagen. Gelukkig kan jij snel fietsen Haha! Gisteren afscheid genomen van onze inval dokter, "de jonge dokter Dekker".
    Het was erg gezellig en leuk om Nan zo mee te maken. Nog een voorspoedig reis verder en succes in de naderende bergen. Lieve groet.