Dag 4 19-05-2016

19 mei 2016 - Aalst, België

Dag 4 naar Aalst, België , hotel de la Gare Stationsplein 11; vertrek 8.30  aankomst 17.40. Actief 5.26 uur 93 km. Gem. 17,0. Totaal staat op 342 km

Een prachtige fietsdag, met toenemend zon en niet te warm. Een lichte tegenwind maar dat blijft volgens Frans Willemse zo de komende week. Greet had nog een handige tip. Op begraafplaatsen is altijd een kraan om b.v. je handen te wassen. Hoe praktisch kan de vrouw zijn. Voor hun huis staat een bordje Santiago 2250 km. 10 km voor Aalst is een steen met 2000 km naar Santiago. Als dat zo doorgaat ben ik er al over een paar dagen. Voor en na Lier is een fietspad langs de rivier de Nete. Deze rivier had best een diepe bedding met nu weinig water. Via de Schelde schijnt er nog tot ver landinwaarts de eb en vloed merkbaar te zijn. In het boekje staat dat er nu veel vervuiling is van de industrie. De rivier maakt een modderige indruk. Bij de Nete moet ik altijd aan Pallieter denken, een roman figuur van Felix Timmermans die in Lier heeft gewoond. Het verhaal over deze levensgenieter ken ik niet echt, alleen de zinsnede " zwemmend op zijn rug in de Nete, her en der kinderen verwekkend" is mij bijgebleven. Met dit beeld voor ogen zou het voor vandaag al weer genoeg zijn. Na Mechelen, met de grote St.Romboutskathedraal, een mooie rit naar Aalst, grotendeels via de Leirenkensroute, een fietspad aangelegd op het traject van een oude treinverbinding van Antwerpen naar Noord Frankrijk. Meerdere oude stationnetjes liggen er nu als schepen op het droge.    Dan de ontmoetingen. Het is verrassend hoeveel leuke reacties je krijgt. Al fietsend hoor je succes, buen camino. In Lier schoot een vrouw mij aan. Haar dochter was net lopend naar Santiago vertrokken. Zij wees me erop dat ik in het centrum van Lier voor de Jacobskapel stond. Bij de steen Santiago 2000 km stapte  een oudere man af om te vertellen dat met Hemelsvaartdag een boer uit de omgeving naar Santiago was vertrokken op een oude tractor, als dank voor zijn genezing. De oude machine had wel moeite met de heuveltjes, laat staan straks de bergen. En de medereizigers: na Lier voor Duffel aan de Nete kwam ik Harry en Martin uit Rotterdam weer tegen. Ze namen een broodje. Het kamperen was vannacht nog wel even wennen. Op de markt in Mechelen schoof Eric Sommer uit Borne, Twente aan tafel. (blog ericsommer.waarbenjij.nu) Hij is ook maandag vertrokken en had 15 km minder afgelegd dan ik. Zijn bedoeling is om heen en terug te fietsen.  Tot nu toe hebben de Santiago fietsers, inclusief mijzelf een uniform profiel. Mooie fietsen, bepakt en bezakt met Ortliebtassen, allemaal een meer of iets minder weldoorvoed uiterlijk, net gestopt met werken en de vrouw thuis. Misschien kunnen jullie als oplettende lezers eens een analyse op dit fenomeen loslaten.   Voor nu in bad en slapen.

1. Marcel:
    20 mei 2016
    wat een moedig initiatief Jan en wat een leuk reisverslag. Dus ook nog een schrijverstalent. Een goede reis en ik zal je via het internet volgen en ben benieuwd naar je verhalen als je weer op Wieringen bent.
  2. Monique van Nispen:
    20 mei 2016
    As-tu vu les petits anges de Lier? Tu vas bientôt traverser la terre des Tchi's! Bonnes rencontres Jan. N'oublie pas de déguster des bonnes frites belges comme l'aurait fait Obélix si il avait fait le chemin de Compostelle!
  3. Piet en Wlly:
    20 mei 2016
    Hoi,zwager we zitten aan een bakkie,en hebben je reisverslag gelezen fantastisch we blijven je volgen succes en mooi weer
  4. Peter van Voorst:
    20 mei 2016
    Jan, als ik dit zo lees , wordt het een soepel vakantietochtje. Voor zover nog niet bij hen bekend zal ik de andere 'orgelmannetjes' ook even op de hoogte stellen van jouw pelgrimage. Sterkte, succes en veel genoegen!
  5. Wilco Gijzen:
    20 mei 2016
    Dag Jan, ontzettend leuk dat je deze tocht onderneemt. We blijven je volgen. Sterkte, succes en geniet er van!
  6. Albert Kooiker:
    20 mei 2016
    Jan, Doe je best en NIET te snel, maar geniet ook van de omgeving.
  7. Frans Willemse:
    Dag Jan
    Wat lezen uw verhalen vlot, doorspekt met de fijnbesnaarde humor en (zelf)relativering. Kan je ons even de wegbeschrijving van die kortere route naar Aalst bezorgen :) ?
    Het ga je goed (en liefst voor de wind, zeker) !
    We blijven je volgen.

Vriendelijke groeten uit Rijkevorsel

Greet en Frans
  8. Rob Flapper:
    20 mei 2016
    Zo jan, ik kreeg van Annemarie de link en ben er nu ook bij! Zeer amusant! Ik denk dat ik de komende weken geen boeken meer hoef te lezen. Daarin voorzie jij nu. Ik registreer literair niveau. Hoe jij beschrijft dat oude sationnetjes als schepen op het droge liggen, dan de referentie aan Pallieter enz.. Als ik je vorderingen op de kaart zie denk ik ook, je bent er binnenkort. Ben ook benieuwd naar jouw verdere ontmoetingen. Is dit sluipreklame voor voltaren? Veel plezier en sterkte
  9. Freek Withaar:
    20 mei 2016
    Jan wat een geweldige onderneming! Voor de toekomst verwacht ik wel een complete documentaire in de SIO-bus tijdens de oktoberreis.
    Ik zie nog verder in de toekomst: een SIO-fiets-pelgrim-orgelreis..
    Succes voor nu!
    Met een hartelijke groet,