Dag 5 20-05-2016

20 mei 2016 - Tournai, België

Dag 5. 20-05-2016.     Aankomst Auberge de la Jeunesse Rue St.Martin 64 Tournai
Vanmorgen geen wekker gehoord, vertrek 8.25. Aankomst Tournai (Doornik) 17.30  actief gefietst 6.14 uur 93,8 km  gem. 15 km.  Max 41,7 Totaal 436. Totale stijging (dus geen daling) volgens fietscomputer 495 meter Dit zou ruim meer zijn dan de hoogte tussen Oosterland en de Vaalserberg.
Na vertrek uit Aalst, in de regen, gefietst tot Lessine op het jaagpad langs de Dender. Zo kaal als het gister langs de Nete was (vandaar de uitdrukking?) zo liefelijk begroeid , met weilanden vol boterbloemen en vol met eenden en ganzen met jongen is de Dender. Er zijn meerdere sluizen, er is pleziervaart en her en der lagen oude binnenvaart schepen. In het begin een mooie oude rond gemetselde fabrieksschoorsteen vol met GSM zenders en kabels, als moderne Hedra. In de regen naar Ninove waar ik op eigen recept na enige moeite antibiotica tegen een opspelende kies kon krijgen en tevens Reflex spiercreme op advies van buurvrouw Simone Dirks aan Annemarie gisteravond. Dit is volgens haar alleen in België en Spanje te krijgen. Door de toenemende regen verder naar Geraaartsbergen, waar ik het niet kon laten naar de in de wielerwereld bekende muur te vragen. Een jongedame met piercings wees mij de weg en wenste mij veel courage. Is er moed of roekeloosheid voor nodig?  De weg ernaar toe vroeg ook al om de lichtste versnelling op de door de regen gladde Vlaamse kasseien. Bij " de muur" nam de gladheid door bladeren alleen nog maar toe. Maar het lukte !!, al werkte de ruim 20 kilo zware bagage als een drijfanker. Halverwege het korte steilste deel begon mijn achterwiel te slippen. Eenmaal stilstaand lukte het de laatste 20 meter tot de bocht niet meer om op gang te komen. De honderd meter daarna tot het bedevaart kapelleke weer gefietst. Dat was de muur omhoog, naar beneden net zo moeilijk door de gladheid en het gewicht dat nu als een bulldozer werkte. Ik heb het hele stuk gelopen.  Je bent jong en je wilt wat zullen we maar zeggen. Na een korte omleiding waarvan er nog meerderen zullen volgen passeerde ik kort na Geraartsbergen de taalgrens. Hier was niets van de horen maar wel werd op schot af het aanzien van de gebouwen laten we zeggen anders. Het viel me in Vlaanderen op hoe goed alles verzorgd was. Er worden ook mooie nieuwe huizen gebouwd.  In het Franstalige deel was het onderhoud beduidend minder.  Tot Lessines langs de Dender op het jaagpad. Aan de zijkanten werden de heuvels van de Vlaamse Ardennen al zichtbaar. In Lessine in de brasserie op de markt koffie gedronken. Een broodje kon je er niet krijgen en dat lag niet aan mijn onverwacht vloeiende Frans. De brasserie gasten maakten een wat uitgebluste indruk. Bij het vertrek wees een middelbare rokende en slechtsprekende dame op mijn mooie fiets en daarna vol trots naar haar booster.
Vanuit Lessines uit het dal van de Dender, dwars omhoog. Omhoog gaat het langzaam vaak met de blik naar beneden. Dit had wel  het voordeel dat ik een Duits 2 euro muntstuk zag liggen.  Door de heuvels op , tussen de 12 en 6 km per uur en neer ,met een dagmaximum van 41,7 km. De wind was wisselend flink tegen. Tegen half 6 uiteindelijk in Tournai en daar eerst met de fiets wat rondgekeken . De prachtige romaanse kathedraal, met vele gouden versieringen, uit de 12e eeuw, die al vele jaren gerestaureerd wordt. In 1999 is de kerk zwaar beschadigd door een windhoos en delen stonden op instorten. Het gebouw staat nu op de werelderfgoedlijst van de UNESCO mede omdat het in de tijd van de bouw innovatief was en een voorbeeld voor de grote noordfranse kathedralen. Al vanaf de 5e eeuw worden hier godsdienst vieringen gehouden.
Voor Doornik had ik gebeld naar een hotel in de stad maar daar aangekomen liep ik Eric uit Borne tegen het lijf die in de Auberge de la Jeunesse zijn intrek had genomen. Dat toen ook maar gedaan.  Op een kamer met 4 personen kwam ik op het bovenste deel van het stapelbed terecht. Ik heb op mijn knieën het bed  opgemaakt. In de kamer was op dat moment een Belg die dakloos was en met geld van zijn advocaat daar kon slapen. Bij de vraag hoe het zo gekomen was noemde hij mentale problemen, borderline en burn-out. Hij vroeg mij om mijn lepel om te eten. En zo geschiedde. Hij was benieuwd hoeveel de fiets en verdere bagage had gekost. Ik heb het maar bij veel gelaten.  In de stad kwamen, niet tegelijktijd, 2 bedelaars op mij af. 1 jongeman met een door grote tumoren misvormd gelaat en zachte ogen en een vrouwe met een lege blik. Ik kon het niet goed verstaan maar hun vraag was duidelijk. Eigenlijk automatisch zij ik vriendelijk merci, waarop de jongen met een glimlach verder ging.  Het blijft een rotgevoel geven en je beseft hoe bevoorrecht en rijk je bent. De volgende keer maar anders reageren.
Tot zo ver deze dag. Het is inmiddels tien voor elf. Eigenlijk moet ik al lang slapen. Morgen wacht Frankrijk.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Albert Kooiker:
    Hoi Jan

Ja die kan er wat van , zo kan ik wel doorgaan, maar als je alle bedelaars van iets voorziet dan zal je helaas volledig blut zijn voor dat je Compostella bereikt heb. Dus doe voorzichtig aan zou ik zeggen.
    En genieten van het fietsgebeuren , ik ben oprecht jaloers en ben zeker ZEER benieuwd naar jouw volgende quote's . Fiets ze !!!

Groet Albert
  2. Dico van der Wardt:
    21 mei 2016
    Als je blut bent gaan we wel een crowdfunding (= met de pet rond gaan) voor je organiseren Jan, om je te herfinancieren! Wij willen namelijk elke dag zo'n mooi verhaal hebben.
  3. Dico van der Wardt:
    21 mei 2016
    Als je blut bent ga ik een crowdfunding (= met de pet rond gaan) voor je houden om je te herfinancieren, Jan. Ik wil namelijk heel graag de hele zomer elke dag van zo'n mooi verhaal van je lezen!