Dag 24 woensdag 08-06-2016

8 juni 2016 - San Juan De Ortega, Spanje

Dag 24. Woensdag 08-06-2016

Vertrek San Millan  8.30u aankomst  Albergue San Juan de Ortega 16.00  Dagafstand 82,5. Totaal 2068 km gem. 17,8. Stijging 1081 m

Vannacht in mijn koninklijke suite in het klooster heerlijk geslapen. Het balkon, waarop de was vannacht goed is gedroogd, blijkt boven de hoofdingang te liggen. Na een vorstelijk ontbijt vertrokken, zie foto van de abdij in de ochtend zon. Wel vergeten een sello te vragen. Na een korte klim een lange afdaling naar Santo Domingo de la Calzada.  Er opende zich een grote vlakte, badend in het zonlicht. Santo Domingo was niet echt aantrekkelijk. De kathedraal was tevens museum en zag er flink gerestaureerd uit. Een stempel gehaald bij een vriendelijke jonge man, maar niet zijn kerk bekeken. Vraag: is iedereen zo vriendelijk of ligt het aan mij ( ). Op de route weinig kerken maar des te meer natuurschoon vandaag. Een stukje drukke autoweg waarvoor wordt gewaarschuwd ging prima. Wegens werkzaamheden ging alles om de beurt over een rijbaan en werd er door een wegarbeider in vloeiend onverstaanbaar Spaans gezegd de rustige baan maar te nemen. Daarna de Montes de Oro. Een eerst vlak, later op en neer heuvelgebied met landbouw. De wijngaarden van de Rioja zijn verleden tijd. De tarwe, erwten velden draperen zich als gletsjers rond de rotsachtige gedeelten. Er wordt volop gesproeid. Het geheel is versierd met een uitbundige bloemenpracht van rood, geel,wit,blauw,paarse bloemen tegen een achtergrond van groen en soms een duidelijk turkwaas ( laat iemand even weten hoe je het schrijft, ik kom er nu niet op) van de tarwe.  Een Duitse jongeman, Kilian, rijdt een stukje mee. Hij is uit München vertrokken, via Zwitserland ,waar hij door het weer 2 weken oponthoud had, naar Lyon. Daar is zijn fiets gestolen. Terug naar München, nieuwe fiets, verder van Lyon naar hier. De bedoeling is na Santiago door te gaan naar Sevilla en Gibraltar. Bij San Juan de Ortega gestopt. Hij ging door naar Burgos, +/- 30 km verder. Ik besloot te blijven. De benen zijn vandaag prima, maar de sfeer daar voelde goed en ik moest mijn nederigheid terug vinden na gister. Op een slaapkamer, een van de drie, met 20 personen en direct veel contacten. Samen de was gedaan met Aka ( Agnieska) uit Gdansk, gegeten met Sjors uit Voorschoten. Hij maakt per fiets de pelgrimsroute van Sevilla tot Leon en vandaar naar Pamplona. Is eerder in Santiago geweest. Overnachting + 3 gangen diner voor 15.50 euro. Met daarbij de pelgrimsmis in de kerk van het oude klooster.  De mis ging er op zijn rooms snel door en daarna voor de eenvoudige graftombe van San Juan de Ortega, met op de achtergrond een altaar met de voorstelling van het laatste oordeel, de zegenwens voor de pelgrims. Vooraf werd een lezing uit de bijbel uitgedeeld in vele talen en aan een van de omstanders gevraagd deze voor te lezen. Het was uit het Evangelie naar Mattheus 25, 31-40. Zoek maar na op Google!  Iedere pelgrim kreeg een kruisje, kopie van het kruis in de kerk uit de 12 e eeuw. Om 22.00 uur, bezig met dit verslag,heerlijk op een bankje buiten, werd ik gesommeerd naar binnen te gaan. Op de slaapzaal kwamen geruststellende licht snurkende geluiden mij tegemoet.Op bed het verslag verder afgemaakt. Gelukkig lag ik beneden in een hoek. Voor mijn doen vroeg gaan slapen. En dat is waarschijnlijk helemaal zo gek nog niet.

1. Carlo:
    9 juni 2016
    Het lijkt net alsof ik je al goed ken doordat ik je blog iedere dag met veel plezier lees. Ik ben een (oud) collega van Eric, jou inmiddels ook welbekend.

Het is turquoise, trouwens. ;)
  2. Jan Dekker:
    9 juni 2016
    Dag Carlos, bedankt voor je turquoise. Ik zat met q,o,u en i te rommelen maar kreeg het niet op mijn netvlies. Dus toen maar fonetisch. Is ook goed gekomen.
  3. Albert Kooiker:
    Hoi Jan

Heet gaat voortreffelijk !!! Nog even volhouden en dan ben je op jouw einddoel. Zal druk zijn daar, als ik jouw verhalen lees, wat je allemaal tegenkomt. Scheveningen is er niets bij (behalve het huidige weer). Neem ondertussen ook nog zo'n oud orgeltje mee: Leuk voor Oosterland. Maar indrukwekkend !!!!! hoor. Groet Albert
  4. Jolieke:
    9 juni 2016
    Hallo Jan, je begint al aardig tot "rust" te komen als je soms moet zoeken naar het juist schrijven van een woord. het is leuk om te lezen wat je allemaal beleefden wat je zo beeldend verwoord. Er zijn veel mensen die je blog lezen, hoor ik zo om me heen. En wat schiet je al op zeg. Nog een goede reis en Santiago komt steeds dichterhij dus Oosterland steeds verder of dan toch steeds dichterbij. Groetjes
  5. Jan Dekker:
    9 juni 2016
    Jolieke, (autocorrectie maakt er direct kolieken van)
    Hoe verder van Oosterland, hoe dichterbij!
  6. Johan Kortekaas:
    12 juni 2016
    Dag Jan, wat ga je snel, in bijna 30 dagen naar Santiago zonder ongelukken noch materiaal pech, en ook nooit geweten, dat ik met zo'n bijzonder literair talent al die jaren samengewerkt heb; voor mij ben je een tweede Frank van Rijn, eigenlijk beter; nog even volhouden, Santiago bijna in zicht; afz. een waarnemer.
  7. Rien en Henk:
    13 juni 2016
    Fantastisch Jan ,niet alleen je prestatie(s),ook de verslaggeving en de foto,s,wat zal je tevreden en voldaan zijn als je bij je einddoel aankomt, in gedachten en via je blog volgen wij je dagelijks.Succes voor het laatste stuk.