Dag 10. 25-05-2016

25 mei 2016 - Chartres, Frankrijk

Dag 10. 25-05-2016

Vertrek 9.08 Gargenville. Aankomst Chartres 16.30 voor de cathedrale. Slaapplaats in de Auberge de Jeunesse  actief 4.42 uur. 81 km. Totaal 851. Gem. 17,2
Het truckers hotel, café was weliswaar met de Franse slag, de douche varieerde ad random van warm naar koud, werkzaamheden waren half afgemaakt, maar het meeste werkte en het moet gezegd, de mensen waren bijzonder vriendelijk. Het ontbijt bestond uit koffie en na vragen nog een, met daarbij een croissant en een pain au raisin. Later op de dag nog maar een baguette en jambon gekocht. Het hotel lag op een eiland in de Seine ,het Ile de France bij Gargenville zullen we maar zeggen. Naar het westen is de steile kalksteen wand te zien, ontstaan door het eeuwen en eeuwen eroderen van de Seine.  Na een steile klim uit het Seinedal ( 129 m klimmen in een kleine 3 km) stil gehouden bij het fraaie kerkje van Goussonville. Een jongeman wilde de sleutel wel halen maar ik heb hem niet meer gezien. Wel vond ik nog de sleutel van de hotelkamer in mijn broekzak! Terugrijden was geen optie. Per telefoon afgesproken dat ik de sleutel zal opsturen en maar hopen dat het goed komt.
Het weer was vandaag prima. Warmer en de wind in het begin licht in de rug ,later draaiend. Alleen tijdens de afdalingen stak er vaak een frisse tegenwind op vanuit de diepte. Dit fenomeen is prachtig beschreven in de boeken over Adriaan en Olivier uit de jaren 70. Rob F. zal het zich ongetwijfeld herinneren.
Een groot stuk van Orgerus tot Maintenon heb ik op gefietst met een oudere dame die vanuit haar woonplaats 20 km van Versailles een rondje aan het fietsen was. Zij sprak meerdere talen en enkele woorden Nederlands. Zij keek er van op dat ik zei dat de Franse jongeren vaak Engels tegen je beginnen te spreken. Zij informeerde mij over de Franse stakingen en het benzine tekort.  Allemaal zaken die fietsend aan je voorbij gaan.
In Maintenon het kasteel van Madame de Maintenon van buiten bezocht. De poort stond open en ik kon zo door. Dit bleek echter niet de bedoeling. Het was alleen om het werkverkeer door te laten. Na afloop toch maar betaald. Het kasteel werd fraai gerestaureerd en de tuinen, aangelegd door le Notre ,de tuinarchitect van Le roi soleil Louis XIV waren prima verzorgd. Om het kasteel stroomde het water van de Eure. Achter in de tuin zijn de restanten zichtbaar van een aquaduct. Er moest een waterstroom komen naar Versailles voor de vele fonteinen. Het is na 40 jaar werken met 30.000 soldaten nooit voltooid!  Louis XIV is in het geheim met madame de Maintenon getrouwd en werd vervolgens katholiek! Je bent koning en je wilt wat. Hij moet veel van haar gehouden hebben.
Op het einde van de tocht in Chartres nog een zeer steile klim naar de cathedrale, bij aankomst badend in het zonlicht ,net als het biertje op het terras. Eerst de cathedrale maar vluchtig bezocht. In het schip werd uitgebreid gerestaureerd. Het gehele stenen gewelf stralend wit. Zelf is de kerk met zijn oude gebrandschilderde ramen erg donker als je binnenkomt. Het orgel hangt hoog tegen de zuidmuur en leek veel kleiner dan ik in mijn gedachten had. Zowel binnen als buiten is een grote verscheidenheid aan beelden zichtbaar. In het timpaan boven de hoofddeur van de zuidingang het laatste oordeel met R onder de altijd weer spannende afbeelding van de toegang tot de hel. Waarom lijkt de afbeelding van de uitverkorenen L onder vaak zo saai?
In de kerk onder de vieringtoren  was een soort godsdienstige viering met tieners en een jonge  priester (?), die door het lawaai van de in dit geval niet aan de weg maar de cathedrale timmerende handwerkslieden niet verstaanbaar was. Het leek hem in het geheel niet te deren. Jammer genoeg was het labyrinth afgedekt zodat Eric het niet kon lopen. Het is inmiddels natuurlijk niet verrassend dat we elkaar voor de cathedrale weer tegen kwamen.
Tot slot: het Spirulina  experiment. Vele dagen geleden in Rijkevorsel zocht ik in de Carrefour naar eiwitrepen voor onderweg. Ik vond Spirulina, een zeewier preparaat vol met eiwitten en vitamines. Goed voor de spieren en vitamines zijn ook prima. Omdat ik het al een week meesjouw maar eens proberen dus. Hoe voorzichtig ik ook was, al snel lag het donkergroene poeder overal op de wasbak en ook op de grond. Met water was het een prima kleurstof en gaf een kleverige brij, waarschijnlijk door de eiwitten. Na 3 lepels had ik het wel bekeken en belandde alles in de afvalbak. Alles leek na vele minuten verder schoon, tot ik mijn tanden ging poetsen !
Jullie prangende vraag moet wegens tijdgebrek opnieuw even wachten. Maar het komt goed.

1. Joke Boerlage:
    Ja,daar is hij weer!
    Ik heb je gemist,volgde je nu via Eric.
    Fijn dat je je avonturen met ons wilt delen.
    Goeie reis en geniet ervan.
    Groeten Joke
  2. Freek Withaar:
    26 mei 2016
    Jan, je fietstocht is welhaast voelbaar op m'n laptop!
    Je verhalen zijn zeer onderhoudend en voorzien van leuke foto's.
    En ondertussen "maar" als pelgrim naar het hogere doel..
    Chapeau!! Met een hartelijke groet, Freek W.
  3. Marcel:
    26 mei 2016
    het blijft heel leuk en boeiend om je zo te volgen en gelukkig heb je geen benzine nodig voor deze tocht en gaat dat inderdaad aan je voorbij.