Dag 12 vrijdag 27-05-2016

27 mei 2016 - Tours, Frankrijk

Dag 12  vrijdag 27-05-2016

Vertrek Vendome 9.20. 17.40 Tours. Later hotel Balladins 254 Avenue du Grand Sud in Chambray les Tours.  Duur 4.50+ gem 16,9. Dagafstand 81,6. Totaal 1065
Vandaag weer kronkelend als paling in het groen door de velden met graan en koolzaad, "kolsad" uitgesproken in het Frans,volgens de Franse fietster van enkele dagen geleden. De boontjes met oliehoudende zaden zijn hier al goed te zien. Tussen de stengels moet zich ook een wereld aan leven bevinden dat aan ons oog is onttrokken. Net als eerder ook nu het luide gekwaak van bronstige kikkers, opvallend en opgemerkt door medefietsers. Het groen wordt af en toe afgewisseld door andere kleuren, b.v. een veld met kleine blauwe bloemen dat een cultuurgewas lijkt. Is er iemand die kan vertellen wat het is? Van nu af zal het blog wat meer interactief worden. Aan de andere kant was een veld met donkerrode bloemen, het meest lijkend op uit de kluiten gewassen klaverbloemen. Op het fietspad langs de Loire schoten meerdere felgroen gekleurde hagedissen voorbij. Voor je het wist waren ze weer weg. Dat probleem heb je bij orgels gelukkig niet. In Tours de cathedrale doorgelopen, kaarsje gebrand en een tampon gehaald. .....
Dit is een stempel in het Frans.
Tours is ook de stad waar St.Maarten van de mantel en 11 november is begraven. In Tours kwamen meerdere pelgrimsroutes samen waarbij de verering van St.Maarten een rol speelde. Zijn graf bevond zich in een romaanse basiliek van enorme  afmetingen volgens het boekje, een van de grootste in Europa. Na de Franse revolutie is de kerk vernield en op 2 torens na afgebroken. Het graf bevindt zich nu in een op dezelfde plek gebouwde neo-Byzantijnse kerk.
Eric was al voorbij want het bleek dat de jeugdherberg in het centrum dit jaar gesloten is en er is nog geen nieuwe. Hij was op zoek naar een camping. Dit leek mij niet aantrekkelijk met regen en onweer voorspeld. Hoewel, dat beloven ze al enkele dagen en steeds is het weer prima. Vanmorgen vertrokken we in de nevel over de velden met af en toe de zon daar doorheen geweven.
Een frisse,eind veertiger jaar geschatte Française was ook op zoek naar de Auberge de Jeunesse. Uit die droom kon ik haar helpen. Andere slaapplek vinden in het centrum was een probleem. Alles was vol door een bijeenkomst van de franse KNVB. Wij waren gelijk bij het Information de Tourisme en 2 medewerkers zochten apart voor ons een kamer. Er was er nog een vrij en zij was een fractie eerder. Volstrekt natuurlijk en eigenlijk vanzelfsprekend stelde zij voor de kamer met mij te delen. Direct was de aandacht van alle vrouwelijke medewerkers en andere klanten getrokken en wat doe je dan. In eerste instantie leek de gedachte wel praktisch maar direct daarna waren er veel beren te bedenken, al was het maar dat ik van Sandra alleen in de tent moest slapen, maar over hotel kamers had zij niets gezegd. Vriendelijk op zijn Frans blijven glimlachen, wat "c'est jolie" roepen en weldra was ik verbannen naar een hotel buiten Tours midden in een buurt met grote winkels. Wel gelukkig in de goede richting zodat de kilometers meegenomen zijn.  Ze zeggen ,dat is pelgrimeren, ontmoeten en weer loslaten. De vraag is hoe snel moet je loslaten. Ik ben gelukkig nog niet in Santiago. Wie weet kom ik er achter.
Vandaag ,zeer waarschijnlijk voor even, afscheid genomen van Eric. Ronald uit Apeldoorn ontmoet waarbij een Belg uit Vlaanderen nog kort aanschoof.  Beiden krijgen in Tours hun eega's op bezoek.
Tot slot de hamvraag of la question du jambon, die jullie zeer waarschijnlijk al meerdere dagen op de lippen ligt.
Hoe is het met de billen. Ik kan na 1000 km fietsen zeggen , wat zeldzame intimi of 1 intima al hadden kunnen vermoeden, dat het met de billen prima gaat. Niets aan de hand. De kwaliteit is gelijk aan de Idworx fiets. De laatste heeft alleen wel een probleem met de plug. Dit heeft niets met billen te maken maar met een USB aansluiting om stroom te krijgen van de dynamo. Ook het zadel speelt een cruciale rol. Het zadel wordt speciaal opgemeten. Een tweede interactieve vraag vandaag aan jullie kan zijn: hoe meet je de afstand tussen de zitbotjes, tuber ischiadicae. Bij de vakantiefietser in de Jordaan, waar de fiets vandaan komt, hebben ze een heel elegante methode.  Ik ben benieuwd wat jullie kunnen bedenken. Denk er rustig over na.
Als allerlaatste: voor het eten binnengelopen bij een mega decathlonwinkel aan de overkant en daarna gegeten in een groot Chinees restaurant met zeer uitgebreid lopend buffet. Het was net bij te houden.

1. Jolieke:
    28 mei 2016
    Hallo Jan, kijk iedere dag weer uit naar je dag verslag. Echt leuk om te lezen. Zijn de blauwe bloempjes misschien vlas?
    Goede reis morgen (=eigenlijk vandaag )
    Groetjes
  2. Danielle:
    28 mei 2016
    In de fietshouding zitten op een stukje piepschuim
    Waar de kuiltjes komen te zitten de afstand meten tussen de centra van de kuiltjes, voila dit is de afstand tussen de zitbotjes
  3. Freek Withaar:
    28 mei 2016
    Hoi Jean, 't is een mirakel waar je de tijd vandaan haalt om alles zo pakkend te verwoorden.Dat zal ook wel met jouw business te maken hebben denk ik, maar toch.Je presciptions zijn echt plesant om te volgen. Ik denk dat Jolieke gelijk heeft: de blauwe bloempjes doet mij, als niet deskundige, denken aan vlas dat is soms ook in het Betuwse land zie. Veel succes en genoegen op je tocht!
    Met een hartelijke groet, Freek W.
  4. Dico van der Wardt:
    29 mei 2016
    Linum perenne = vlas, zegt Bea en die heeft kennis van zaken.
  5. Klaas en nel:
    Hallo jan,
    met veel interesse en respect lezen wij je boeiende reisverslagen .
    het ''point off no return ''is haast bereikt.
    veel genoegen doorzettingsvermogen toegewenstvoor het tweede gedeelte van je reis.
    hartelijke groet van klaas en nel
  6. Monique van Nispen:
    29 mei 2016
    Vlas is het Jan! Wordt in la douce France veel verbouwd!
  7. Monique van Nispen:
    29 mei 2016
    Het berekenen van al je intieme afstanden... Nou zeg, daar begin ik maar niet aan! Ondertussen ken je mijn land beter dan ik..... Ik leer veel van je verhalen, ga zo door Jan, allemaal kruisjes voor later!
  8. Jan Dekker:
    29 mei 2016
    Lieve Monique, niet alle Françaises zijn zo terughoudend, blijkens de ervaring in Tours.

Maar goed, ik hoop dat alle andere lieve mensen het onderstaande ook kunnen lezen:
    Weet dat al jullie reacties met gretigheid door mij worden gelezen, blijf reageren. Het is niet mogelijk vanwege de tijd om overal antwoord of reactie op te geven. De foto's probeer ik dagelijks via mijn smartphone te upgraden. Het blog schrijf ik op de Ipad. Tot nu toe is het niet gelukt de mobiele verbinding aan de praat te krijgen en ben ik afhankelijk van WiFi. Gister en vandaag lukte dat niet, en een pelgrim weet net als jullie nooit wat morgen zal brengen. Het blog is wel dagelijks bijgehouden. Voor nu bonne nuit.
  9. Gerda Visser:
    Hoi Jan,
    Het is nu zondagavond en ik kijk uit naar je verhalen van dit weekend! Zo leuk om te lezen
    Liefs van Gerda
  10. Albert Kooiker:
    30 mei 2016
    Hoi Jan

Ga lekker door met jouw inspirerende verhalen/verslagen. Ik SMUL er van !!! Hoogtepuntje op een gewone dag. Nu over de helft waarschijnlijk, dus doorgaan en GENIETEN van de inspanning.
    Groet Albert Ps. ga niet door LES LANDES: uitgestrekt, saai en moedeloos van te worden.
  11. Frans Willemse:
    30 mei 2016
    Dag Jan

Net uw reisverslagen eens bijgelezen! Wat een onderhoudend proza, zeg. De Libris- of Akoliteretuurprijs wenkt.
    Zo te lezen gaat het prima met jou. Houden zo! En het eerste Sweermanboekje kan naar huis gestuurd worden, niet.
    Ga hier morgen in de Rijkevorselse Carrefour wel eens checken welk duister product ze aan jou verpatst hebben :).

Vriendelijke groeten uit Rijkevorsel en hou de vaart erin !

Greet en Frans
  12. Jan Dekker:
    31 mei 2016
    Dank voor jullie reactie. Ben benieuwd wat jullie bij de Carrefour te weten komen.