Dag 13 zaterdag 28-05-2016. Dissay

28 mei 2016 - Dissay, Frankrijk

Dag 13. Zaterdag 28-05-2016

Vertrek Chambray les Tours 9.25. Aankomst Dissay Rue Bellevue 23 chambre d'hotes Les vieux Chenes 18.00 uur na onweer. Actief 5.05  gem 18,4. Dagafstand 94. Totaal 1139 km
Bij prachtig weer vertrokken. Na korte rit via drukke wegen en fietspaden die uitnodigen tot Russisch roulette, weer aangesloten op de route. vlak voor een klimmetje na  Veigne  kwamen even 4 Santiago fietsers bij elkaar. Later heb ik tot Chatellerault heerlijk doorgefietst met Piet. Hij heeft vanuit Nederland eerst een route langs de kust genomen en is op weg naar zijn huisje in de Pyreneeën. Het is boeiend te horen dat hij 2 nieuwe heupen heeft, daarbij een aantal bypass operaties en nu zonder probleem deze fysieke uitdaging aankan.
Onderweg op de weg een slang die een snelle 2 dimensionale dood is gestorven. In Sorigny voor de kerk mijn onderbenen vanaf boven de knie het zonlicht weer laten zien evenals later de armen.  Wel rooie benen op het einde van de dag.
In Soligny werden voorbereidingen getroffen voor een bruiloft. In Chatellerault begon deze, en kon ik een shotje orgelmuziek tot mij nemen. De bruid had getatoeëerde bovenarmen, de automutilatie van deze tijd.
De Jacobskerk, 11-13 e eeuw, in Chatellerault heeft een prachtige voorgevel met gebeeldhouwde figuren *. In Chatellerault de oude brug over de Vienne, eerst Pont St.Jacques later Pont Henri IV.  Ik vraag mij af op welke wijze het zeiltje op het houten scheepje gebruikt wordt.
In Moussais-la-Bataille staan de borden die verwijzen naar de plek waar Karel Martel ( de man met de hamer) de moren verslagen heeft en zo Frankrijk van de Moorse onderdrukking gered. Bekend als de slag van Poitiers. De echo van een gebeurtenis die misschien 1 dag heeft geduurd blijft eeuwenlang nagalmen, zo ook alle andere slachtpartijen waarlangs de beschaving is getrokken. Maar op die momenten leken ze blijkbaar onontkoombaar.  In Noord Spanje bij Clavijo is een dergelijke slag geweest waarbij St.Jacques de verenigde christelijke legers naar de overwinning heeft geholpen. Vandaar zijn bijnaam Matamoros, de morendoder.
In Chatellerault kwam ik voor de tweede maal vandaag de vrolijke Vlaming op de gerestaureerde Koga randonneur tegen die we eerder in Compiegne in de refuge hebben ontmoet.  Hij had met Eric de afgelopen nacht op de camping gestaan net onder Tours in de regen en onweer.  Zo moet het vroeger ook gegaan zijn. Door de verhalen die werden doorgegeven was men ook op de hoogte van wat er om hen heen gebeurde. s' Avonds Eric nog gebeld om te horen waar hij zit. Op een camping municipal, via de VVV, in een mobile home voor hem alleen.
In Chatellerault enkele slaapadressen gebeld zonder succes. In Dissay, 20 km verder was plek in een chambre d'hote en ik kon er ook nog mee-eten met andere gasten, ouders en een 13 jarige dochter.  3 km voor Dissay brak een onweersbui met heftige regen los. Ik ben gaan schuilen in een houthok en werd later door 2 jonge mensen met 2 kleine kinderen binnen geroepen. Heerlijk een kop koffie gedronken.
Tot mijn vreugde waren er snel antwoorden op de vragen van dag 12.  Jolieke met vlas, zie mooie foto's op Wikipedia en Danielle met de piepschuim constructie. In Amsterdam werd een stukje ribbeltjes karton gebruikt.
Gisteravond lag door het onweer het internet eruit. Vanmorgen zag ik dat meerdere mensen hebben gereageerd.
Het geeft een fijn gevoel jullie reacties te lezen. De verbondenheid met thuis blijft zo voelbaar.

1. Anna Dekker:
    31 mei 2016
    Fijn dat je were online bent!!! Het is touch wel even tellers telling als ear gene nieuw verhaal verschijnd. We Lezen en leven mee. Liefs Marco Anna en Femke