Dag 3. 18-05-2016

18 mei 2016 - Rijkevorsel, België

Dag 3: naar Rijkevorsel België  vertrek 8.05  aankomst 16.00 actief gefietst 5.23 uur 85 km.  Nu totaal 249 km verwijderd van Oosterland en Annemarie.

Uit Alblasserdam vertrokken en uitgezwaaid door Jenneke en meerdere kleinkinderen, allen even goedlachs als oma. Via het fietsveer over de Beneden Merwede naar Dordrecht, door de prachtige oude stad. Voor de Grote Kerk zag ik op dezelfde plaats als vorig jaar een zusterschip van onze Skoit zeilboot liggen. Het was nog rustig in Dordt. De klim naar de Moerdijkbruggen was een klein voorproefje van wat nog komen gaat. Boven op de brug even gestopt om een foto van het Hollandsdiep te maken. Als je stil op de brug staat heb je het idee of alles ter plekke in elkaar stort. Zo trilt het wegdek door al het vrachtverkeer dat voorbij raast. Even na 12 uur aangekomen in Breda. Een halve minuut in de Grote Kerk gekeken. Ik durfde niet mijn fiets zo buiten te laten staan. Daar moeten we nog wat op vinden. Op het terras aan de markt werd ik door een lieve dame gespot als een Santiago pelgrimganger. Zij was er zelf meerdere malen geweest en beheerde ook het Jacobsstempel. Ik kon even later in het Begijnhof 57 een stempel halen en kreeg  tips van haar. Haar naam is Maria en zij bleek te wachten op een harttransplantatie. Tot dan heeft zij een steunhart, een kastje dat zij op haar buik droeg. Ik weet dat het bestaat maar moest bekennen dat ik er weinig van afweet. Op haar verzoek zal ik in Santiago aan haar denken. Dat kan een lange lijst worden.  Bij het verlaten van Breda werd ik achterop gereden door 2 bepakte heren op de fiets die dezelfde tocht gaan maken. Martin en Harry waren vanmorgen uit Rotterdam vertrokken en hadden de hele route opgeslagen in de GPS. Dat rijdt een stuk sneller dan wanneer je steeds op de kaart moet kijken en de aanwijzingen opvolgt. Gelukkig kon ik aanhaken. Het rijdt met elkaar een stuk lichter. De hele weg was de wind tegen en een niet noemenswaardig spatje regen.  Na Breda volgden we een fietspad langs het riviertje de Mark, tot ver in België. Een  prachtige route door natuurschoon. In Rijkevorsel gingen zij een camping zoeken en ik vond via een behulpzame dame binnen no time een prachtige B&B bij Frans en Greet Willemse aan de Varenvelde 4. B&B Simpelengoe. Simpel wil ik het niet noemen, eerder 5 sterren. Zeker. Zij hebben het huis in de loop der jaren verbouwd in een heel mooie moderne stijl. Na een hartelijk welkom met een Westmallle biertje heb ik in een eetcafe een halve kip met aardappelkroketten en appelmoes gegeten. Het aanbevolen restaurant bleek dicht te zijn. Zat er vandaag toch nog iets niet mee. De knie: L gaat goed. Ik zal voortaan alles met Voltaren insmeren. Rechts gaf vandaag in lichte mate dezelfde klachten. Gelukkig heb ik niet meer knieën. Ben benieuwd wat het volgende is, maar tot nu gaat het prima.

Het werken met het blog geeft nog wel rare en onverwachte problemen. Gelukkig heeft Waldo er verstand van. Bij deze is hij tot blogmanager benoemd. Bedankt Waldo.

1. Dico van der Wardt:
    19 mei 2016
    Geweldig leuk en dapper van je Jan, dat je deze reis maakt, diep respect. Het zal je ongetwijfeld mooie ontmoetingen en geweldige herinneringen geven. Ik ga je volgen! Kun je ook strava op je mobiel aanzetten? Mooie manier om precies je route te volgen en je kunt dan ook een link per dag op je blog zetten.

groeten,

Dico

p.s. vanaf 5 juni zitten wij 3 weken in de Tarn, we rijden dan graag om, om je onderweg aan te moedigen en je naam op de weg te schrijven!
  2. Will:
    19 mei 2016
    Jan, de eerste dagen zitten erop. Zeker al een korte belevenis.
    Is het peloton al uitgebreid? Leuk om je op deze manier te volgen.
    Mooie tocht verder. Gr. Van hier WillRia
  3. Jan Dekker:
    19 mei 2016
    Beste Dico, het blog bijhouden met alles wat erbij hoort is al meer dan genoeg. Strava erbij wordt wat veel. Waldo heeft daags voor vertrek het blog geregeld. ik heb een vracht aan elektronische apparatuur mee. Dat is de handicap van de moderne pelgrim. Je weet alleen wel altijd waar je zit. Voor jou misschien leuk: de Osmand app. Zeer gedetailleerde kaarten die je offline kunt inzien. Kost nog geen 5 euro.Wie weet komen we elkaar in Frankrijk tegen Ik volg de fietsroute naar Santiago van Sweerman . Kun je kijken of we bij elkaar in de buurt komen. Ik hoop dat dit antwoord je bereikt. Groet, Jan
  4. Jack Zandvoort:
    19 mei 2016
    Gesouffleerd door Anne Marie lukte het op je reisblog te komen .
    We volgen je minutieus. Zou heel hard blazen hier vanuit het noorden , er voor zorgen dat je alleen maar wind mee zal hebben ?
    We proberen het .
    Helpt de Voltaren locaal ? Goede reis !
    Groeten M&JZ
  5. Dico van der Wardt:
    19 mei 2016
    Hallo Jan, de route van Sweerman gaat via Tours en wij zitten veel verder naar het oosten. Als je de route via Rocamadour en Cahors neemt, de oude wegen en pelgrimsstedenroute, kom je langs ons. Jammer, een rendez-vous gaat dus niet lukken, maar bij Tours, langs de Loire, hebben ze heerlijke wijn, dus dat maakt veel goed. Als pelgrim mag je dat dan een exercitia spiritualia noemen, dan is het vast verantwoord. groet, Dico
  6. Gerda Visser:
    24 mei 2016
    Jan, wat gewekdig dat je dit pad kiest! Flink smeren met de emulgel, en ik ga je volgen! Veel succes