Dag 6 21-05-2016

21 mei 2016 - Cambrai, Frankrijk

Dag 6. 21-05-2016
Vertrek 9.30. Aankomst Cambrai 15.50  actief 4.29 uur, gem.15,2 km. dagafstand 68,6 km. Totaal 505
Vandaag samen met Eric Sommer gefietst en samen een hotelkamer in Cambrai genomen. Hotel la Chofe Rue des Docks 17. Alles wat je deelt wordt meer zegt Albert v. D. , alleen gaat dit niet op voor de prijs van hotelkamers.
Het is de hele dag droog gebleven wat waarschijnlijk van morgen niet kan worden gezegd.  Na Tournai begonnen we met een 6 km. kortere optionele route. Je zult ze maar hebben die kilometers. Tussen Rongy en Remugie zijn we ongemerkt de Belgisch Franse grens overgegaan. Er was niets wat er op wees. We zijn volgens de beschrijving in het boekje en de vele borden langs de weg ongetwijfeld weer vele mooie en bezienswaardige zaken voorbij gegaan .  Als je alles bekijkt en in details blijft hangen, kom je nergens maar als je daar en tegen te snel gaat ga je alles voorbij. Volgens het Nederlandse poldermodel moet je de middenweg kiezen maar dan zie je ook niet alles en schiet je ook niet op.  Jullie begrijpen dat er van alles gebeurt in het brein tijdens het fietsen. We hebben tot Santiago om uit deze en andere dilemma's te komen. Vlak na de grens rijden we door la Foret Dominiale de Marchiennes. In een mooi café, la Croix de Pile, op een kruising van wegen,drinken we in de zon koffie. Binnen lokt een tap met 7 bierpompen met de meest overheerlijke Belgische bieren. Het vereist een bovenmenselijke inspanning hier aan voorbij te lopen. Laat het beeld tot je doordring(k)en en huiver. Een mooi detail is het lepeltje bij het koffie kopje, hangend aan de rand, met op de achtergrond een Jacobsschelp als asbak. Onderweg weer meerdere begroetingen in het voorbij gaan. Een nieuwe groet: Bonne St.Jacques. Verder moest er gefietst worden met een flinke tegenwind in een landschap als de Wieringermeer, maar dan verkreukeld en uitgestrekter. Onderweg een omleiding wegens een gesloten brug. In Cambrai, het vroegere Kamerik, door Louis XIV in 1677 bij Frankrijk gevoegd, vonden via het Syndicat d'Initiative snel ons hotel.  Op de grote markt samen heerlijk gegeten en evenals tijdens fietsen gekletst. Maar dat is mannenpraat waar ik niet verder over uitwijd.
Een observatie: zowel onderweg een jonge vrouw, als op het terras de ober begint ongevraagd in het Engels te spreken. Zo slecht is mijn Frans toch niet, ik krijg niet eens de kans.  Dit was vroeger in Frankrijk anders.
Vandaag 1 medepelgrim tegen gekomen die ook bij ons in de jeugdherberg sliep. Een Vlaming uit Antwerpen ,een dag daarvoor vertrokken.
Tot slot over de vocht- en mineraal huishouding. Vanwege de frisse wind tijdens het fietsen en een wat gevoelige nekspier ben ik goed aangekleed met mijn synthetische sportkleren. Ik moet liters vocht met mineralen verliezen. Dat voel je bij het aantrekken van de kleren de volgende dag. Als je zo een paar dagen doorgaat blijven de kleren staan door de uitgekristalliseerde zouten. Voor nu beperkt het zich tot een witte verkleuring op het zwarte heuptasje. Maak je niet ongerust, de kleren zijn vandaag uitgespoeld en ikzelf ook.

1. Grietje:
    22 mei 2016
    Jan we genieten van je prachtige reisverhalen. Misschien straks een nieuwe hobby. Succes.
  2. Freek Withaar:
    22 mei 2016
    Dag Jan, het verwondert me dat je tijd (over) hebt om zo'n goed doortimmerd verhaal te schrijven..Ik zie in de toekomst meerdere geschriften van jouw hand verschijnen..Je fiets avondturen (sic!) zijn leuk en zeer lezenswaard en uitstekend te volgen!
    Veel genoegen en inspiratie gewenst om per fiets deze pelgrimage te volbrengen en ...ons je diepe zielenroerselen toe te vertrouwen!
    Met een hartelijke groet. FW.
  3. Monique van Nispen:
    22 mei 2016
    Bonjour Jan, mon ami! Comme je suis heureuse que tu sois sur le sol de France! Je vais t'aider à améliorer ton francais qui est déjà suffisamment développé pour entretenir une foule! Bref, moi aussi je lis tes récits avec grande admiration et intérêt, et je te souhaite bonne route! Pense à tes minéraux, et bois, bois beaucoup d'eau minérale!
    Bises, Monique
  4. Miek:
    Hallo Jan,
    Ik had gehoord van je Pelgrimsplannen en was erg benieuwd hoe het je verging deze eerste week onderweg. Dus vanmorgen tijdens de koorrepetitie gevraagd aan Annemarie. Zij maakte me attent op je reisblog. Wat leuk dat je ook nog je schrijverstalent aanboort op deze reis. Gelukkig regende het vandaag op Wieringen, dus heb ik vanmiddag in één adem je hele blog gelezen.
    Ik wens je alle goeds op deze tocht; mooie routes, fijne ontmoetingen en behouden thuiskomst. Ik ga je volgen!

Hartelijke groet, Miek
  5. André:
    22 mei 2016
    Je kunt altijd nog schrijver worden Jan, ik lees iedere dag met genoegen je nieuwe verslag!
  6. , Jan en betty:
    Hoi jan,
    Vandaag via sanya geattendeerd op jou blog.
    Wat een mooi reisverslag. Wij fietsen langs canal du garonne en midi.
    Vandaag rustdag en tijd genoeg om te genieten van jou reisverhalen.
    Goede reis, we blijven je volgen.
    Lieve groet
  7. Jolieke:
    23 mei 2016
    Hallo Jan, wat een leuke verhalen schrijf je. Ik zie een nieuwe carrière als je klaar bent met fietsen.
    Heel veel succes met fietsen en hoop dat je reis verder ook voorspoedig gaat verlopen. Lieve groet.
  8. Henk Cornelissen jr.:
    24 mei 2016
    Rustig doorfietsen, Jan! Op Wieringen gebeurt helemaal niets!!
  9. Sandra:
    24 mei 2016
    Erg leuk om de verhalen van dag tot dag te volgen. Maar ik had nog zo gezegd alleen op een kamer of in de tent he!