Dag 8 23-05-2016

23 mei 2016 - Compiègne, Frankrijk

Dag 8  23-05-2015  vertrek 9.30. Aankomst Compiegne 15.40 actief 4.02. Gem 15,8. 64 km gereden. Totaal 640 km. Weer gedaald naar 35 m boven NAP. Zo hoog ligt dit deel van Frankrijk niet.
We vertrokken pas om 9.30 na lange boeiende verhalen van de beheerder, Jean Marc Noblesse (pas oublige). 64 jaren oud en recent gestopt met werken. Hij was van beroep restaurateur en beeldhouwer en heeft aan veel kerken in de omgeving gewerkt, maar ook beelden gemaakt die hij heeft geschonken aan de stad St.Quentin. Een deel staat in de tuin bij de refuge. Bij de ingang een jonge man die de oude draagt. De jonge heeft de kracht, de oude de wijsheid. De refuge wordt door hem beheerd en vormgegeven. Allerlei materialen, waarvan je je afvraagt hoelang zij stand houden, vormen we laten we zeggen een organisch geheel met hier en daar kieren, maar ook een top moderne douche unit met heerlijk warm water van onbekende herkomst. Laat je verrassen.   Per jaar komen +/- 100 pelgrims, wij waren nummer 23 en 24.  Eigenlijk is dit te weinig. Jean Marc heeft een leuke redenering. Als er te weinig komen moet de prijs omhoog. Komen er meer dan kan deze omlaag. De vraag is of dat zal werken. Het complex is alleen bedoeld voor pelgrims.
Verder vertelde hij nog over de frontlinies in WO 1 die boven Noyon in deze streek liep. Het was het midden van het hele front dat liep van Ieper in het westen tot Verdun in het Oosten. Veel is hier vernield en weer opgebouwd in baksteen. Zuidelijker zie je om deze reden veel meer oude natuursteen gebouwen. Ik vertelde hem over kroonprins Wilhelm, de slager van Verdun genoemd, die op Wieringen tijdens zijn verbanning bekend stond als een aimabel mens.  De stupiditeit van de oorlog volgens Jean Marc, aanloop tot het volgende verhaal. In 2002 heeft hij met anderen ervoor gezorgd dat er op een plek van een oud vliegveld uit WO 1 geen handelscentrum kwam maar een monument ter nagedachtenis. Bij de herdenking waren de hoogwaardigheidsbekleders, ambassadeurs en ex piloten uit WO II uit Frankrijk,Engeland,USA en...Duitsland. Bij het afscheid omarmden zij elkaar.  La stupidite  de la querre. Of le stupidite. Ik weet even niet of stupidite mannelijk dan wel vrouwelijk is. Of toch menselijk ?
De hele dag wisselend regen gehad, m.n. in de ochtend bij een temperatuur van 12 graden. Dit liep later op tot 19 graden en daalde naar 14 graden door een plensbui in Compiegne.
Tussen de middag in Noyon werd de deur van de cathedrale voor onze neus gesloten.    Onder de galerij van het fraaie bibliotheekgebouw uit de 15e eeuw achter het koor van de cathedrale was het goed schuilen. Het gebouw rust op houten pilaren aan beide zijden in de lengte richting met in het midden een muur. Dat betekent dat aan beide zijden een galerij is. Ik hoop dat jullie nu weten hoe het gebouw geconstrueerd is.  Na Noyon de ruïnekerk van de Abdij van Ourscamp. Verval kan mooie plaatjes geven. We troffen er 3 landgenoten waarvan 1 op een elektrische fiets, die hun tent vanwege de regen mochten opzetten in een grote feesttent.
In Compiegne bij het Office de Tourisme de code gehaald om in de refuge onder een oude Karmelietenkapel de nacht door te brengen. Alles door vrijwilligers van het genootschap van St.Jacques verzorgd.
Een prangende vraag moet jullie volgens mij sterk bezighouden. Het is alleen te laat om daar nu nog op in te gaan. Dit houden jullie te goed.

1. Dico van der Wardt:
    25 mei 2016
    Vanuit Compiègne had je, bij gebrek aan wifi, een brief mee kunnen sturen per postduif, van mijn grootvader, Cor Dekker, (geen familie van je bij mijn weten) weet ik nog dat van daaruit de wedstrijdduiven in het weekend vertrokken. Dat zal vast nog wel zijn. Fijn dat je weer online bent.