Dag 15 maandag 30-05-2016

30 mei 2016 - Angoulême, Frankrijk

Dag 15 maandag 30-05-2016

Vertrek Charroux 9.40. - aankomst 16.45 Angouleme hotel le Palma 4 Rampe d'Aguesseau.  Dagafstand 72,5. Totaal 1292. Gem 15,6

Gisteravond was veel van onze kleding niet helemaal droog zal ik maar zeggen. Zowel Eric als ik hadden kleding op de elektrische verwarming gelegd. Ik kort, Eric de hele nacht. Dit bleek 's morgens tot verrassende resultaten te hebben geleid, die in een galerie voor moderne kunst niet zouden misstaan. Afdrukken van het shirt waren op de radiator op onafwisbare wijze ingebrand. Na een eerste verrukte verwondering vroegen wij ons af hoe het met het kunstzinnig gevoel van de beheerders zou zijn gesteld.  Bij het afgeven van de sleutel hebben wij de metamorfose van de verwarming netjes gemeld en onze gegevens achtergelaten. Netjes dat wij het hebben gezegd, zei het meisje achter de bar lief en dat vonden wij ook. Eric vertrok en ik dronk nog een kopje koffie in de bakkerij. Weldra kwam de vrouwelijke beheerder en die was fache/boos. Hoe we zo stom konden zijn. Ik kon het slechts beamen en heb maar niet gezegd dat iedere verandering niet direct een verslechtering hoeft te zijn. Na het laten zien van de foto,s en de verzekering dat de verwarming nog normaal functioneerde werd zij wat milder. Zij nam ongezien genoegen met onze bij de bar verstrekte gegevens en de toezegging dat de schade zou worden vergoed.  We wachten af.
Verder die dag was het regen,regen,REGEN, regen, enz. En daarbij dichte winkels, cafe's en alles wat open had kunnen zijn. In St.Agneau ging de bar tabac tussen de middag dicht omdat de eigenaresse moest eten(-).  Onder de plaatselijke abri hebben we ons stokbrood met een blikje tonijn uit de voorraad keldertas genuttigd. Later kwamen daar in Brie nog 2 (Eric) en 3 voor mij kopjes perfecte Grand Café bij. Het plaatsje leek te bestaan uit alleen maar nieuwe huizen.  Op de voorpagina van de plaatselijke krant las ik dat de vignobles cognacais afgelopen weekend door het noodweer veel schade hebben opgelopen.
In het centrum van Angouleme werden we in hotel le Palma, gezien het weer 's morgens al geboekt via booming.com, hartelijk verwelkomd door een jonge dame. Op de vraag of er plek was voor de fietsen werd eerst voorgesteld ze op slot op het trottoir van een zeer drukke straat te zetten. Al snel mochten ze in de hotel lobby staan. En terecht.  Na een wel verdiende warme douche rond gelopen in de stad. De cathedrale (ook hier) St.Pierre bezocht. Zo te zien is de kerk de laatste jaren gerestaureerd op een wijze dat het lijkt of deze,op zich prachtige ruimte binnen, nieuw is gebouwd. Er mist iets, alsof de tijd is weggepoetst. Een prachtig  8 hoekig doopvont met op de 4 zijden afbeeldingen van Christus, de doop, de zondeval en de verdrijving uit het paradijs, staat bij de ingang. Over de voorgevel zal ik het niet meer hebben. De klokkentoren aan de zijkant doet denken aan de campanilles zoals je die in Italië ziet.    Toen was het 19.00 uur en konden we terecht in het restaurant voor een heerlijk 3 gangen menu.
Het is al weer bijna morgen. Dankzij de WiFi in het hotel en het mobiele internet, de neurotransmitters van de moderne communicatie, kunnen de verslagen van de afgelopen dagen weer verzonden worden. Veel plezier ermee.

1. Marcel monden:
    31 mei 2016
    Goed te lezen dat niets je humeur negatief kan beïnvloeden. Niet de overvloedige regen en ook niet lunchen onder een abri. De verwarming ziet er inderdaad "prachtig" uit.
  2. Frans Geels:
    31 mei 2016
    Beste Jan, dierbare vriend, hoe is het mogelijk? Pas nu, heden, dinsdag 31 mei, vind ik bij het opschonen van mijn mailbox het bericht van Annemarie over jouw pelgrimstocht. Zou de satan dan toch nog werkzaam zijn?
    Intussen heb ik met rode oortjes je verslagen gelezen. Ik ben diep onder de indruk; niet alleen van je avontuurlijke tocht, maar ook van je vermogen om die voor het denkbeeldige geestesoog van je lezers tot leven te brengen. Veel dank daarvoor.
    Je begrijpt dat het mijn roomse hart goed doet, dat jij juist déze tocht onderneemt, een ware pelgrimage. Het is bekend dat er vele wegen naar Rome leiden,maar een van de belangrijkste is toch wel de weg die voert via de camino naar Santiago. Ik hoop dus van harte dat je langs deze weg je ware bestemming zult bereiken!
    Heel veel kracht en inspiratie toegewenst, en vanaf vandaag zal ik je dagelijks volgen. Hartelijke groet, Frans
  3. Peter van Voorst:
    31 mei 2016
    Hoi Jan, ik kom nog even terug op je bezoek aan Poitiers en wat je er over schreef. Inmiddels ben je er al weer ver voorbij! Wat een schitterende facade die Notre Dame-de -la Grande Poitiers. En dan het Clicquot-orgel in de St. Pierre: zoals jouw hart wat sneller zal kloppen ingeval van vals plat of nog erger, zo klopt het mijne iets sneller denkend aan dat orgel. Eén van mijn eerste LP's en ooit door Jan J. tijdens de orgellessen (waar zoals je weet veel werd gepraat!) als groots voorbeeld van het Franse klassieke orgel genoemd. Mooi om dat zo weer eens te bezoeken met in herinnering het fameuze duo Van der Poel-Van de Kooy waar helaas nog slechts één van resteert.
    Jan, we volgen jouw sportieve avontuur van letter tot letter, er4g leuk om te lezen! Sterkte!
  4. Albert Kooiker:
    Hoi Jan

Ja ondanks het mooie orgel van Poitiers is er verder niet al te veel schoonheid. Nu ga je straks richting Bordeaux en LES LANDES (probeer dat zo veel mogelijk te vermijden) alleen boompjes, boompjes ca. 85 km. lang op zeer rechte wegen> Ja Poitiers ben ik ook zeker geweest voor dat mooie orgel en gespeeld hoor met ALBERT VILLARD. Zeker drie uur lang !!! Maar op naar de etappes naast de pijrineeen op z'n Hollands.
    Grote klasse en ik verheug mij iedere dag op weer een berichtje hoor: spetteren/spannend en informatief.
    Groet Albert
  5. Anna Dekker:
    31 mei 2016
    I'm hoop dat de zon weer tevoorschijn komt. Wij he been hem genies tijdens de avondvierdaagse. Jas weg t-shirt aan. We sturen de warmth nu door naar jou. SUCCES
  6. Dico van der Wardt:
    31 mei 2016
    Jan, twee weken pas onderweg en kijk toch eens waar je al bent, je gaat als de brandweer! Ik hoop van harte voor je dat de komende dagen dat vermaledijde lage drukgebied eens vort gaat.
  7. Jan/Ria:
    1 juni 2016
    Vind je meer en meer op een pelgrim gaan lijken! Je verhalen en beschrijvingen blijven subliem.
    Gr Ria
  8. Wilco Gijzen:
    1 juni 2016
    Plezier met je verhalen heb ik zeker Jan! Wat mij betreft doe je hetzelfde tijdens onze a.s. orgelreis (hebben er al meer gezegd dacht ik). Let je voor mij speciaal ook goed op de vaar (on-)mogelijkheden? Wie weet doe ik een dergelijke tocht ooit nog eens met mijn sleepertje. Heel veel succes verder!