Dag 16 dinsdag 31-05-2016

31 mei 2016 - Eygurande-et-Gardedeuil, Frankrijk

Dag 16  dinsdag 31-05-2016, +/- op de helft !

Vertrek Angouleme 9.40 ; aankomst chambre d'hotes la Musardiere, nabij Eygurande-et-Gardeneuilh 18.30  duur 5.36. Dagafstand 91,7. Totaal 1384, +/- op de ell

Voor vandaag wil ik beginnen met het eind.
De schrik slaat mij om het hart. Ik heb voor het eerst in mijn leven volgers, maar wat volgen zij. Ik heb hits, al over de duizend, maar wie of wat wordt geraakt. En als dat nog niet genoeg is hoopt mijn goede vriend mgr. Geels ook nog eens dat ik mijn ware bestemming mag bereiken. Beste lezers, jullie zult begrijpen dat dit een zware last op mijn schouders legt. Vandaag had dit directe gevolgen. In gedachten reed ik pardoes de vanmorgen afgesproken chambre d' hotes voorbij wat mij kwam te staan op minstens 15 extra kilometers.
Vooralsnog ga ik gewoon door met waar ik mee bezig was. Ik kan niet anders, vrij naar Luther vertaald.
En dat begint gewoon met opstaan, altijd een vermoeiende bezigheid, een prima ontbijt en afscheid nemen van de ook vanmorgen zeer behulpzame jonge dame van de receptie. Ik bedank haar mede namens onze fietsen. Bij het opstaan regende het nog. Reden om via booking.com direct maar een chambre d'hotes vast te leggen. De " laatste" kamer. Na het bevestigen van de boeking stond dat binnen 33 seconden op internet. Waar moeten we ons nog over verbazen?
Voor je het weet gaat het reisverslag alleen maar over kerken,kastelen, historische personages en gebeurtenissen. Dit vind je overigens ook terug in de inhoud van reisgidsen. Voor vandaag de opdracht te kijken of er nog meer valt te beleven.
En wat is er dan zoal.
Het weer. De ochtend regen stopte voor ons vertrek en we hebben vandaag verder op een spatje na geen regen gehad. Het was de ochtend vochtig en bewolkt,later op de dag af en toe met de zon erdoor. Maar er kwam een ander fenomeen bij: de wind.
Het lied "Ik hoor de winden Gods vandaag" was na Ronsenac niet alleen alleen te horen maar ook te voelen. God had er de wind goed onder. Hij kwam meest van opzij maar soms ook tegen. Her en der lagen wat takken op straat en dan weet je het wel.  Van de natuur heb ik enkele foto's gemaakt:. Groen tarwe met streep rode klaprozen, solitaire boom in tarweveld en dode boom met begroeiing : Abstracten van God zou Anne Hofte zeggen".  Tegen het einde van de rit was na een bocht peracuut een Poolse landdag aan krekel geluiden te horen.
De mensen: wat opviel was dat er in dit gebied veel Engelse toeristen zijn maar ook mensen die zich gevestigd hebben zoals de eigenaar van de bar in Ronsenac, afkomstig uit Great Britain. In het café waren dart borden aanwezig en een snooker tafel. Mooi om te zien dat mensen hun gewoontes meenemen. We hebben er slappe filterkoffie gedronken.
Bij het voorbijgaan van het kerkhof in Ronsenac viel mijn oog op 2 graven die heerlijk naar elkaar zijn toegegroeid en het lijkt dat ze elkaar omarmen.
In Ronsenac en later in de chambres d' hotes kwamen we 2 medelotgenoten tegen, Michiel en Francien uit Noord Brabant. Zij maken ook de reis naar Santiago.
In Aubeterre sur Dronne reed Eric door en heb ik op het terras in het dorpje  een galette en dame blanche genomen. Daarna naar de St.Jacques kerk.De hugenoten hebben volgens het verhaal beschadigingen aan de kerk aangericht. Ik kon daar verder niets aan toevoegen.
Zie foto: "fiets met kerk". Aan jullie de vraag hoe de fiets op deze plek voor het kerkportaal is gekomen. Ter extra informatie: om de hoek bij de muur rechts is ook een trap.
De hele rit was er natuur, met wisselend verre vergezichten en in de spaarzame dorpjes verder niets te krijgen. De plaatsjes Aubeterre sur Dronne en St.Aulaye vormden hierop een uitzondering. Zij waren duidelijk meer ingesteld op toeristen.
Kortom een dag met natuur en veel wind.
Conclusie: de natuur kan vermoeiend zijn.
Ik hang inmiddels half slapend over de IPad en laat het hierbij.

1. Jan Visser:
    1 juni 2016
    Ik heb al verschillende reisverslagen gelezen van mede pelgrims, maar dit is echt een genot om te lezen!

Jan, ik wens je veel succes en een behouden aan- en thuiskomt!
  2. Anna Dekker:
    1 juni 2016
    Zie ik dat goed, pap?! Je bent al op de helft Wat ga je snel. We zijn super trots. Liefs van ons
  3. , Jan en betty:
    Hallo Jan.
    Wij, Meijert en tilly Klein, Jan en Betty genieten van je reisverslag.
    Ook wij zijn op reis . Elke avond zoeken we een wifi punt om met thuis te appen en jouw verslag te lezen. Onze reis loopt ten einde, helaas keren we morgen huiswaarts. Wij hebben iets minder kilometers weg getrapt: 768 in 11 dagen, van arcachon ( aan de Atlantische oceaan ) naar Sete ( middellandse zee) langs canal du garonne en canal du midi. Mooi oud kanaal uit de 17 de eeuw met oude sluizen en aquaducten. Sommige trajecten waren zeer slecht berijdbaar, modderig en scherpe stenen. 1 dag leverde dat 5 lekke banden op.
    Vandaag heeft Meijert de mont ventoux bedwongen in de mist. Een mooie afsluiting van onze vakantie en een wens die in vervulling is gegaan. Jan, we wensen je alle goeds op je reis naar Santiago.
    Gewoon door fietsen, dan kom je er.,
  4. Rudolf & Marieke Ernens:
    Beste Jan,
    Ja, wij zijn ook twee van je volgers en met genoegen. Je bent echt op reis! Knap dat je nu al op de helft bent, maar de Pyreneeën komen nog! Voor nu alvast een aanmoediging. Leuk om te lezen hoe andere dingen nu belangrijk zijn, bijvoorbeeld je zorgzaamheid voor je fiets.
    Veel plezier, succes, orgelspel en groeten.

PS: als antwoord op je vraag...ben je door de kerk gefietst?
  5. Frans Willemse:
    2 juni 2016
    Beste Jan
    Zelfs de Belgen blijven je (achter)volgen!
    Als je zo doorfietst ga je in Santiago zijn voor 'wij' Europees kampioen in het voetbal zijn !
    Nog steeds heel plezant (toch een veel mooier woord dan 'leuk', hé) om uw dagelijkse 'column' te lezen !

Groetjes uit 'rampgebied' Rijkevorsel
    (Vandaag is in ons dorpje immers het 'rampenplan' in werking gesteld wegens wateroverlast !)

Greet en Frans