Dag 19 vrijdag 03-06-2016

3 juni 2016 - Sorde-l'Abbaye, Frankrijk

Dag 19 vrijdag 03-06-2016

Vertrek la Grange du Coulin 9.15. Aankomst Sorde-l'Abbaye pelgrims Gites 16.00 uur
Actief 4.30. Dagafstand 85,6 totaal 1676. Gem 19,0

Ook nu weer tijdens het ontbijt een levendig gesprek met de man, nu met vrouw en andere vrouwelijke gast over van alles. Liever kernenergie ( er zijn 11 of 19? Kerncentrales in Frankrijk) dan windmolenparken, verhoogde verzekeringspremies in het Loire gebied i.v.m. meer schade door regen en onweer. Over Gascogne, dit deel van Zuid-west Frankrijk dat ook nog Engelse invloeden kent vanuit de honderdjarige oorlog in de 14 en 15e eeuw.
Vertrokken in de mist, gaandeweg klaarde het op en werd het warmer. Voor het eerst in korte broek en met korte mouwen gefietst. Goed beschouwd is de tocht door les Landes prima geweest. Je kon goed doorfietsen, voor Cluquetardit op een vlak, licht vals negatief stuk met een gemiddelde van 26-27 km/ uur. Het landschap maakt een vriendelijke indruk, afwisselend met veel dennenbossen en de heerlijke geur van hars. De huizen zijn goed verzorgd en in het zuidelijke deel ook vakwerk gebouwen. Er is rust met alleen vogelgeluiden. Gedachtes kunnen de revue passeren.
Vlak voor Gourbera dook er plotseling een grote rups voor mijn banden op. Na 50 meter omgekeerd om te zien of er geen requiem nodig was. Gelukkig niet maar om erger te voorkomen heb ik hem naar de andere wereld geholpen, de andere kant van de weg. Als verdoofd bleef hij daar lange tijd zitten. Eric kwam net aanfietsen en was getuige van mijn Fransiscus daad, samen met Erik Bos, een bekende van Eric uit het onderwijs. Hij is via Luxemburg,Basel,Genève,le Puy, in Branne(Dordogne) op de route naar Santiago beland.
Vlak voor Dax was een brug op de route verdwenen. Twee Fransen, Pierre en Jacques, dit keer geen gefingeerde namen, zijn samen met ons opgefietst tot bijna het eindpunt. In Peyrehorade samen koffie gedronken. Onderweg weer veel verhalen. Pierre was afkomstig uit de Elzas en spraak nog een goed woordje Duits, dat hij op school had geleerd. Na Dax zou de weg wel eens omhoog gaan zou je denken. Maar behalve een klim van 2,5 km,die ook weer gevolgd werd door een afdaling , viel het erg mee. We kwamen in het brede dal van de Oleron ,vol met kiwigaarden. Volgens Pierre komen hier 2/3 van de kiwi's in Frankrijk vandaan. Maar al met al in de verte nog geen Pyreneeën. Alweer volgens Pierre was dit een goed teken. Als je de bergen duidelijk ziet betekent het meestal dat het morgen regent.
En dan het eindpunt, Sorde-l'Abbaye. Een klein plaatsje met een vroeg middeleeuwse abdij en een pelgrimsgite door vrijwilligers bemand. Zij hebben 5 gites in deze streek onder hun beheer. De prijs voor verblijf en het eten is een donativo, gift, het bedrag dat je ervoor wilt geven, kunt missen. De vrijwilligster heeft verrukkelijk gekookt . Een poulet a la Basque.
In de abdij kregen we een rondleiding, die voor pelgrims gratis was. Het hele verhaal zou te lang duren. Ik wil alleen het automatische zalm visapparaat noemen waarvan een model bij de receptie stond. Zoek maar eens uit hoe het werkt.
Samen met het prachtige weer een zeer gastvrij dorp. In de gite waren, ik zou haast zeggen natuurlijk, Eric,Michiel,Francien en Wim. Onder de sterrenhemel, in T shirt en korte broek, zit ik de laatste regels te typen.
Het kan verkeren.
Morgen naar Jean-Pied-de-Port!

1. Freek Withaar:
    4 juni 2016
    Ha Jan, wat een belevenissen!Da's nog eens wat anders dan een dagje met de JPWAF op stap!! Mooie reisverslagen maak je toch, ik wed dat de krant en diens lezers er ook van zouden genieten..zo'n dagelijkse bespiegeling van wat je dagelijks meemaakt geeft dat de lezer( ik dus) als het ware meereist en jouw verhalen aanhoort. Menigeen geniet ervan..,en zeker vol bewondering, ook om je fietsprestaties..
    Verder een goede trip gewenst! Het einddoel komt in zicht,denk ik als leek..
    Met een hartelijke groet vanuit de Betuwe met 25 C. en 65% rel. Hydro.
    Freek W.
  2. Alphons:
    4 juni 2016
    Wat fijn dat je je garde robe eindelijk mag uitbreiden! La pauvre chenille ne deviendra plus Jamais le papillon tant espéré ...mais les Pyrénées se dessinent et ne demandent qu'à être traversées.. Bonne chance