Dag 20 zaterdag 04-06-2016

4 juni 2016 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Dag 20 zaterdag 04-06-2016

Vertrek Sordes l'Abbaye 8.40. Aankomst St.Jean-Pied-de -Port 14.40. Duur 3.55.  Dagafstand  67 km  totaal 1744. Gem 17,1

Willen is niet voldoende. De begeerte om te slagen is noodzakelijk. Dit schreef de de 14e eeuw de monnik,humanist Petrarca toen hij zonder specifieke reden de Mont Ventoux beklom. Wel kwam hij tot allerlei overdenkingen maar eigenlijk was hij een van de eerste toeristen. De oorspronkelijke pelgrimgangers hadden een religieus doel. Tegenwoordig is dat minder duidelijk en zijn er vele motivaties. Blijft een begeerte,drang iets te willen, het avontuur aangaan om vanaf de Mont Ventoux of andere plek jezelf te bezien en tegen te komen. De Pyreneeën komen eraan, dan ga je wel weer even nadenken.
Vanmorgen opnieuw als laatste vertrokken en al snel 2 ontmoetingen: met de vos Reinaerde voor wie de hulp te laat kwam ,al waren kop en staart intact en met de heer kever, 8-10 cm groot. Ook hij stak langzaam de weg over. Opmerkelijk was dat bij het maken van een korte video hij dreigend met opgeheven scharen mijn richting uitkwam onder het motto aanval is de beste verdediging. Door deze houding heb ik mijn Franciscus gevoelens maar voor mij gehouden. Een auto reed rakelings bij hem langs . De binnenzijde van de banden kwamen op minder dan 10 cm . Ik hoop dat zijn camino de avond haalt.
De hele rit heb ik uit gekeken naar de hoge bergen van de Pyreneeën, maar pas op het laatst kon ik iets van wat er op moest lijken herkennen. Deels kwam het omdat ik in zuidwestelijke richting reed en zo'n 15 km voor St.Jean-de-Port meer naar links keek, waar ik vaag iets ontwaarde.  In het begin bij het oversteken van de rivier de Oleron zat ik nog maar op 25 meter! Op het einde rond de 200, al was het aantal hoogtemeters boven  de 600.  Na iedere afdaling voelde je hem al weer aankomen. De prijs komt na het genot. Toch ontbrak het gevoel van grootsheid van de bergen. Het was nou net niet of je over de hellingen van Wieringen fietste tussen Oosterland en Hippo,maar het had iets meer kunnen zijn. De benen hebben wel eens beter gevoeld en ik hoop,dat het morgen beter is. Vlak voor St.Jean-Pied-de-Port was er een venijnig klimmetje van 13,6 % waar ik vandaag op mijn lichtste versnelling voor moest passen. Een goede generale repetitie zullen we maar zeggen.
De naam Pied de Port zou niets te maken hebben met een haven maar met varkenspoten ( voeten / varken)
De oude citadel is klein en bestaat uit enkele straatjes, vol met Gites en een Franse vestiging van les amis de Saint Jacques waar op een uiterst vriendelijke manier informatie werd gegeven. Overal lopen mensen rond, pelgrims. Het overgrote deel zijn wandelaars. Ik had vandaag bij booking.com al een slaapplaats geregeld toen ik zag dat op die site al geen kamers meer waren. Volstrekt overbodig want er was nog plaats genoeg. Misschien niet in de hotels, maar wel in de Gites. Mijn gite heette Izaxula met een uiterst hartelijke beheerder. Ik kwam op een slaapzaal met stapelbedden voor 10 personen, gemengd en uit allerlei landen afkomstig. Duitsland,Korea,Japan,Spanje,USA. Al mijn bagage kon niet op de kamer. Ik zie de bui al hangen in de alberques in Spanje en heb mijn bagage flink ingekrompen. De 2 voortassen met inhoud heb ik afgegeven bij een hotel en die worden opgehaald door de firma Soetens uit Brabant. Zij vervoeren bagage en fietsen op meerdere grote fietsroutes. Over 2 weken? mogen ze ook bagage en fiets uit Santiago halen.
De gite gaat om 22.00 uur dicht en morgen moet je voor 8.30 uitchecken.
Voor nu slapen in een bloedhete kamer, nog zonder snurkers. Morgen wacht direct 28 km klimmen.

Bij de foto met de muur (fronton): die ben ik al op meerdere plaatsen tegen gekomen. Het is van het balspel Pelote Basque, wat wel lijkt op het Friese kaatsen.

1. Anna Dekker:
    Hoi pap,

Alweer 2 uur onderweg?!
    Succes vandaag met klimmen!!! Mooie foto's weer.

Liefs van ons
  2. Maartje:
    5 juni 2016
    We genieten van je verhalen pap.
    Succes met klimmen vandaag!

Liefs
  3. Freek Withaar:
    5 juni 2016
    Jan, veel succes met de bergen en dalen en overal is...
    Dat weet je al langere tijd! Soms denk ik dat Kees met je meerijdt..

Met een hartelijke groet,

Freek W.
  4. Wilco Gijzen:
    5 juni 2016
    Jan, zing het oude gezang "Op bergen en in dalen" onderweg. Komt allemaal vast goed! Sterkte man. Ik bewonder je!
  5. Wilco Gijzen:
    5 juni 2016
    Jan, zie ik opeens dat Freek al eerder aan "Op bergen en in dalen" dacht. Wat mij betreft kun je dan ook nog aan psalm 121 denken om te zingen in je bergetappe.
  6. André:
    5 juni 2016
    Het is iedere dag weer genieten van je verhalen Jan! En wat gaat het goed. Succes en sterkte nu de bergen er aan komen.

Liefs & hartelijke groeten uit Utrecht
  7. Marieke Dekker:
    5 juni 2016
    Jan, je zult nooit spijt krijgen van deze trip. Niet kijken naar het eindpunt maar naar het hier en nu!
    Ik lees met veel er- en herkenning en plezier je verslag...en fiets met je verder, Goede voortzetting en een groet uit Oosterland van Marieke.
  8. Gerard de Haan:
    Hallo Jan,

Via jouw blog zijn wij samen met jou op reis naar Santiago de Compostela, geweldig om te lezen en heel veel plaatsen komen mij bekent voor.
    Ik heb 6 jaar regelmatig Frankrijk doorkruist en de plaatsen die jij beschrijft ben ik doorheen of vlakbij langs gegaan of heb er zelfs overnacht in mijn vrachtwagen.
    Maar via jou blog krijg ik nu ook meer toeristische informatie.
    Daarvoor dank.
    Ik wens je een voorspoedige reis en hoop nog veel van je te lezen deze trip.
  9. Jan Dekker:
    5 juni 2016
    Heren Withaar en Gijzen, hebben jullie wel eens met de fiets een berg beklommen en ook nog gezongen?