Dag 21. Zondag 05-06-2016

5 juni 2016 - Pamplona, Spanje

Dag 21 zondag 05-06-2016

Vertrek St.Jean Pied-de-Port 8.10. Aankomst Albergue Plaza Catedral , Navarreria 35 Pamplona 17.30. Actief 5.30 uur. Dagafstand 78,7. Totaal 1822 gem. 14,3. Totaal gestegen 1367 m.  Hoogste punt  Alto Ibaneta 1057 m

Al vroeg werden de wandelaars actief. Voor velen is het de eerste dag en direct de Pyreneeën over. Een kamer genote bleek uit de VS te komen en begon met haar tweede camino. Gymnastische oefeningen gingen hier aan vooraf en niet alleen door haar. Bij haar ontbijt 5 grote capsules, vitamines?, en een proteinedrank. Ze vroeg om mijn blog omdat ze graag de foto's van anderen zag.
Zo,vroeg in de morgen opgestapt. Eric,Michiel en Francien deden hetzelfde. Het was wat nevelig, niet onplezierig om te fietsen. Het eerste deel tussen de bomen en bergen, de hogere toppen bleven verborgen, in de nevelen gehuld. Naar mate we hoger kwamen brak de zon meer en meer door en werd de sluier langzaam opgelicht, als door de bruidegom bij zijn bruid. Zij zal ook wel niet alles direct prijsgeven. Na de Alto de Ibaneta, hoogte 1057 m was het een korte afdaling naar het bekende klooster van Roncesvalles. Daar een drukte van jewelste. Bleek later dat er een dienst met processie aan de gang was. Ik vertrok even na de anderen en kwam erachter. De processie, met vaandeldragers en al, ging van Roncesvalles naar het volgende dorp Burguete en benutte de hele breedte van de weg. Begeleid door de Gardia Civil. Dat kostte ruim een uur. Het begin van dit verslag is langs de kant van de weg gemaakt.
De tocht vervolgt langs grotere wegen dan in Frankrijk met veel verkeer en waarschijnlijk vanwege de zondag hordes motorrijders, die als zwermen wespen langs vlogen.  Het grootste deel van de tocht was bergafwaarts. Al zat er wel weer een klim naar 922 m bij naar de Punta del Erro. De fiets reageert zonder voortassen met al het gewicht achterop duidelijk anders. Bij onverwachte bewegingen lijkt ze (deze fiets is vrouwelijk) meer op een kwispelende teckel. Eenmaal ging ik gracieus onderuit bij opstappen bergopwaarts met het been zwaaiend over het zadel.
Regelmatig kruisen er wandelaars, vaak jonge Amerikaanse dames.
De bergen over en de wereld is anders, in ieder geval het weer. De temperaturen liepen op tot 30 gr. Om niet te verbranden mijn T shirt met lange mouwen gepakt. Het bleek nog niet helemaal droog en had een geur die het midden hield tussen Rocquefort en Camembert. Zodra aangekomen in de Alberque vlak voor de catedral ( op z'n Spaans) van Pamplona samen met de kleren onder de douche gegaan. Morgen kan het achter op de fiets verder drogen.
Kris kras door het oude centrum van Pamplona gelopen, door de straten met hoge huizen met de typische balcons, waar eerder de jongemannen hun onbesuisde moed toonden door voor de stieren uit te lopen. Niet ongevaarlijk. Voor de mannen maar op het eind ook voor de stieren. Thans is het vervangen door een rennen van naakte jonge mensenstieren die eveneens veel publiek trekken. De vraag is wie waar achteraan loopt.  Misschien een idee voor de VVV Wieringen.
De stad had tot laat een gezellige drukte in de zwoele buitenlucht. Het leven ligt op straat. Als afronding van de dag vond ik een winkeltje waar ze drop en dropkrijtjes verkochten.
De eerste dag in wat voor mij een terra incognita is: het Iberisch schiereiland. De taal is nu alles wat er maar in mij op komt.  Veelal wordt er Engels gesproken en anders doe je maar wat. Het werkt altijd als er veel par favor in voorkomt.
Tot zover een klein deel van de impressie op de eerste dag in Espagna.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frans Willemse:
    5 juni 2016
    Nog één boekje te rijden ! 'Dag Jan!' zeggen ze dan hier in Vlaanderen met veel bewondering !
    We blijven voor je duimen en supporteren. Zolang jij maar voor boeiende lectuur blijft zorgen.
    Vriendelijke groeten uit Rijkevorsel

Greet en Frans
  2. Alphons:
    6 juni 2016
    Super Juanito! Tu de vraiment un chef! Mais si tout laisse tous les petits taureaux et concentre-toi plutôt sur les marmottes, les cabris et mouflons. Sans oublier les jolies jupes des danseuses de flamenco bien sûr.. Je pense que ta maman est fière des leçons de lessive du linge en toutes circonstances qu'elle a pu te donner... Elle te porte Et nous sommes fiers de toi Juanito!
  3. Dico van der Wardt:
    6 juni 2016
    Jan, we waren het er toch al over eens dat mannen er altijd achteraan lopen? We volgen je nu vanuit Cordes sur Ciel. Ik zie het trouwens niet gebeuren in deze tijd van nieuwe preutsheid, naakte jongemannen die een rondje om de kerk in Hippo rennen om een nieuwe levenspartner te vinden. Zou wel een mooie nieuwe variant zijn van een oude Wieringer traditie!
  4. Jan:
    jan,

Spanje bereikt en de Pyreneeën over, dat mag toch wel een mijlpaal heten. Veel succes met het laatste landje. ik hoop voor je dat er wegen met minder auto verkeer volgen.
  5. Gerda Visser:
    6 juni 2016
    Jan, fantastisch! Spanje bereikt! de Pyreneeën over. Je bent een kei!
    Ga zo door. Liefs, Gerda
  6. Albert Kooiker:
    Hoi Jan

Als de stieren vanuit Pamplona of naakte figuren achter jou aangaan, ga je versneld door lijkt mij. Fietsen en nog eens fietsen, maar heuvelachtig blijft het hoor.
    Grote klasse ( de fietsprestatie EN de verhalen), Heerlijk voor een thuiszitter.

Groetjes Albert en ga lekker door.