Dag 22. Maandag 06-06-2016

6 juni 2016 - Los Arcos, Spanje

Dag 22. Maandag 06-06-2016.   D-Day

Vertrek Pamplona 8.15. Aankomst los Arcos. 17.00. Albergue La Fuente- Casa Austria. Travesia del Estanco 5, los Arcos
Duur 5.07. Dagafstand 81 km.  Totaal 1903. Gem 15,8. Max 60,7. Stijging 937 m

Vandaag D-day.  Bij het ontbijt waren meerdere wat oudere Amerikanen. Een vader die samen met zoon en kleinzoon de tocht ondernam. Zo te horen werd er wat afgeleden. Buikpijn, ziekenhuis bezoek wegens bronchitis maar opgeven was geen optie.  Nu door het rustige Pamplona of Iruna vertrokken. Net als in Friesland hebben de steden hier 2 namen Spaans en Baskisch.Het gebied rond Pamplona was vroeger het koninkrijk van Navarra. Henrik van Navarra is nog koning van Frankrijk geworden.
De stad uit werd, net als erin, maar toen had ik het nog niet door, aangegeven door glimmende metalen plaatjes in het wegdek. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om verkeerd te rijden. Steeds werd gevraagd en ongevraagd hartelijk hulp geboden door inwoners. Op een moment dat ik fout zat kwam ik een Vlaamse jongedame tegen die de tocht in St.Jean Pied-de-Port was begonnen en in 3 weken vakantie naar Santiago ging. Ze had al een lekke band gehad met haar mountainbike. Even buiten Pamplona ben ik haar snel kwijt geraakt.
Het begon direct met een klimmetje, nog in de bebouwde kom. De weg was steil, vol met vooral oudere wandelaars en een wegdek waar de wortels van de bomen zich door het asfalt een weg uit de onderwereld probeerden te vechten.
Daarna was de drukte verdwenen. Wat bleef is een weids landschap met bergen aan de horizon en heuvels erin. Deze heuvels zorgen voor soms flinke klimmetjes. Totaal vandaag toch weer 937 m gestegen .  Wat goes up must go down. Van Campanas tot Puenta la Reina was het 15 km een lange afdaling. Achteraf zag ik dat de maximale snelheid net over de 60 km lag.  Langs de hele weg vandaag waren veel en grote "brembossen" te zien. In het laatste deel van de reis kwamen de wijngaarden van de Rioga wijnen in zicht.   Bij het kerkje van Santa Maria de Eunate werd net een rondleiding gegeven aan een bus Amerikanen. Ook zij waren stempels aan het verzamelen. In Puenta la Reina werd de smalle straat geblokkeerd door een groep Duitsers. Het commando "pilger radfahrer" deed de meute wijken als de Rode Zee bij Moses.  Op de romaanse brug kwam ik ze nog een keer tegen.
Op weg naar Estella werd het warmer. Langs de weg vele bloemen en kruiden: rozemarijn, tijm en veel meer waar ik geen weet van heb.
Tegen 2 uur in Estella. Moet ook veel moois te zien zijn, maar in Spanje gaat tussen 14.00 en 17.00 uur alles dicht. Op het plein een dos boles ijsje gekocht met bolletje yoghurt en limon.  Estella is bekend als het centrum van de Carlisten, de familie van prinses Irene de Bourbon Parma.
Vlak na Estella het, vanzelfsprekend gesloten, Monasterio de Irache van buiten bekeken. Daarbij zijn aan de muur van een Bodega (wijnhuis) 2 kranen. Een voor water en een voor wijn, die overigens mondjesmaat zijn rijkdom afstond. Een slok genomen, geen bidon gevuld.
Op naar het eindpunt van vandaag, Los Arcos.
Blijkt een dorp,stadje met vele schoonheden. In de kerk een rijk interieur waar de tijd nog aan is af te lezen met als onbetwist hoogtepunt het fraaie orgel in typisch Spaanse stijl, met een trompetteria, de horizontaal uitstekende toeters. Het bleef ook hier oorverdovend stil, al klonken de Spaanse orgelgeluiden wel luid in mijn schedelpan.  Jullie begrijpen, de dag kon niet meer stuk.  Op de kerk was een ooievaarsnest.
De Albergue la Feunte-Casa Austria was een gastvrij en kleurrijk onderkomen. Een aaneen schakeling van gezellige ruimten. Het verschil van een 4 en 11 persoons slaapkamer was helemaal 2 euro. 9 of 11 euro!.  De beheerster kwam uit Oostenrijk en praatte graag Duits. Een hulp kwam uit Nederland, Vaals.  Er was een plek om een handwas te doen. Zo gedaan. Het water kleurde bijna zwart. Naast mij een Italiaanse die enkele malen in Nederland was geweest. Ze vond het mooi bij ons. Het antwoord op de vraag wat er zo mooi was was: alles. Onder andere de rust. En dan hebben we het o.a. over Rotterdam , den Haag.  Zij wees mij op het gebruik van, in het Italiaans, de strizzare. Dan weten jullie wel wat ik bedoel.  Het werkte prima en ik hoop er morgen de vruchten van te kunnen plukken.

1. Grietje:
    7 juni 2016
    Jan een superprestatie. Je gaat als een trein. Lieve groet Ger en Grietje
  2. Monique van Nispen:
    7 juni 2016
    60 km in de afdaling, Juanito...dat lijkt me doodeng. Heb je wel een helm? En allerlei soorten bescherming, behalve een engelbewaarder? We mogen nu genieten van hele warme lucht en omweer in Limburg☀️ . Wat een schitterende orgelpijpen! Hoe is je spierstelsel er aan toe? De hamvraag weer stellen? Bonne chance demain, Monique