Dag 25 donderdag 09-06-2016

9 juni 2016 - Burgos, Spanje

Dag 25 donderdag 09-06-2016

Vertrek San Juan de Ortega 7.30. Aankomst Burgos. 9.30  duur 1.55u  Dagafstand  35,7  totaal 2104  gem 18,6

Vroeg vertrokken, maar wel bijna als laatste. De lopers waren al weg op een enkeling na. Het was rustig en nog heerlijk koel om te fietsen.  Vlak na vertrek langs een zingende pelgrim gereden.  Zingen op de fiets zeker met klimmen maakt dat je snel buiten adem bent. En evengoed zou je het niet van mij willen horen.
Vlak voor Burgos ligt Cardenajimeno en zag ik bordjes naar het klooster van San Pedro.  Hier werd in de 11e eeuw Rodrigo Diaz de Vivar, de beroemde El Cid begraven na zijn dood in Valencia en na een turbulent leven.  Vele eeuwen later werden de resten van hem en zijn vrouw Jimena begraven in de Catedral van Burgos midden onder de viering toren.  Behalve het bordje heb ik na wat omrijden geen klooster kunnen vinden.
Doorgereden naar Burgos langs de rivier de Rio Arlanzon via lommerrijke paden met veel wandelaars en dan bedoel ik geen pelgrims. De stad ziet er goed verzorgd uit. Via een fraaie wandelpromanade met oude draaicarrousel  onder de oude Puerta de Santa Maria door en dan sta je voor de beroemde Catedral van Burgos. Hier de beslissing genomen: of snel de Catedral (= steeds op z'n Spaans geschreven) bekijken en verder fietsen of toch maar een dagje in Burgos blijven. Het werd het laatste. Eerst een hotel gevonden waar Eric afgelopen nacht had geslapen en ik de dubbele prijs betaalde. Dat is marktwerking.
Aangezien vandaag tot een gedeeltelijke rustdag is gebombardeerd moet het verslag eenvoudig blijven. Dat komt goed uit. De dag was met slenteren door de stad snel voorbij en de indrukken waren velerlei.
Allereerst natuurlijk de Catedral. Een groot, rijk versierd bouwwerk. Om erin te kunnen moet er entree worden betaald. Een audiotour is inbegrepen. Pelgrims krijgen een forse korting.
Het gebouw is de laat gotische vervanging van een eerdere romaanse kerk.. Het is binnen en buiten rijk versierd. Aan het oorspronkelijke gebouw zijn in de loop der tijden nog vele vaak kolossale kapellen toegevoegd, meestal als begraafplaats van de opdrachtgever. De hoeveelheid informatie die je te horen krijgt en te zien is gewoon te veel.  Ik zal een paar indrukken noemen.
Allereerst de viering toren. Er stond eerder al een hoge spits op die in elkaar is gestort en de huidige is uit de periode van de hoog gotiek. De koepel is niet gesloten maar de ruimte tussen de ribben is open gelaten en wordt zo een venster. Indrukwekkend om te zien. In enkele kapellen is dit kunstje herhaald.
Ook hier enorme retabulo (altaren) met prachtig beeldhouw-  en houtsnijwerk. Opvallend en ook heel mooi vond ik in deze kerk de polychromie, d.w.z. de beelden, maar ook kapitelen en muren zijn gekleurd. Het geeft een apart effect en was vroeger waarschijnlijk veel meer de gewoonte . Al het beeldhouwwerk in kerken dat ik tot nu toe gezien heb zou er anders en veel levendiger uitzien. Verder overal prachtig gesmede hekwerken.  Het treurende jongetje bij een graftombe heeft aan de andere kant nog een broertje.
Over de 2 grote orgels in het koor (natuurlijk een foto) werd niets gezegd !?.
Het Castilla op de heuvel was gesloten. Er was toch al niet veel meer van over na het beleg van de Duke of Wellington tijdens de Napoleontische oorlogen. Deze gebeurtenis wordt zeer binnenkort, naar ik op affiches zag, nagespeeld. De bier- en snacktenten worden opgebouwd.
Genoten van de drukte in de stad, de vele terrasjes en de frappe ( met streepje op de e) ontdekt. Ik heb er vandaag 3 gehad: yoghurt, met en zonder limonade en café frappe. Het wordt gemaakt met geschilferd ijs volgens een Australisch echtpaar dat tijdens het eten bij mij aan schoof aan tafel. Zij liepen de camino en waren begonnen in Lourdes. Bij Starbucks zouden volop frappes te krijgen zijn volgens de vrouw.
Ik ben nog een bus binnengestapt waar informatie werd gegeven over huidtypen, waar je op moet letten bij moedervlekken en hoe je je huid moet beschermen tegen de zon. Een promotie voor de zonnebrand creme van Roche. Op zich niet slecht en er was veel belangstelling voor. De dame wilde mij het verhaal in het Engels uitleggen, maar kwam er door de drukte niet aan toe. Met een glimlach op afstand afscheid genomen.
Zo, cultuur,eten en contact. Alles is weer de revue gepasseerd vandaag.
Eric zit ruim 100 km verder. Als hij zo doorgaat zal ik hem niet meer inhalen. We houden contact.
Raar gevoel om na ruim 3 weken een dag zo weinig te fietsen. De benen willen draaien. Morgen op de hoogvlakte is daar alle gelegenheid voor.

1. Marcel monden:
    10 juni 2016
    Steeds dichter bij je doel. Dat moet heel goed voelen. het blijft heel leuk om je zo dagelijks te volgen.
  2. Will:
    10 juni 2016
    Wel even lekker een dagje door de stad Jan. De boog kan niet steeds gespannen staan. Vandaag weer flink op de pedalen. Voor zover we hier kunnen zien heb je goed, maar warm, weer.
    Erg leuk je verhaal te volgen. Je superfiets doet het goed?
    Groeten Will en Ria
  3. Peter van Voorst:
    10 juni 2016
    Jan, we waren een weekje in Duitsland dus hebben wat Dekker-verslagen ingehaald. Je bent een Groot Verteller! Dank voor de foto van de twee orgels in de catedral Burgos, ga ik laten afdrukken. Inderdaad, Starbucks levert wereldwijd frappas, voor degenen die het echt warm hebben. Wellicht, zoals jij? Hartelijke groet ook van Marjan,
    Peter
  4. Alphons:
    11 juni 2016
    Goedemorgen Jan, heel, heel stil en op meer dan 1000 km afstand volg ik je op je tocht, dankbaar dat je er ons zo deelgenoot van maakt... Een mede- oblaat Gijs fietsfte de tocht samen met een onzichtbare makker, over wie hij in zijn verslag schreef. Deze man heette wis en waarachtig Erik.
    Je komt steeds dichterbij. Klopt het dat het meer om de weg dan om het bereiken van het doel gaat? PAX et BONUM, vriend Alphons
  5. Heleen:
    16 juni 2016
    WEG
    Niet altijd wijst de weg zichzelf. Er zijn er die zich verliezen in steeds meer en steeds minder doorzichtige stenige zijpaden, in omhoog en omlaag zonder duidelijk doel, en nog altijd is het een weg, met de sporen die daarop wijzen.
    Misschien denk je ergens, halverwege, of waar het ook mag zijn,als je in kalme angst meent verdwaald te zijn en zelfs de weg nooit meer terug te zullen vinden, misschien is er een oog dat deze verwarde weg ziet als een rechte lijn, als een pijl, die zonder omhaal afvliegt op het doel. Vertrouw daarom de weg altijd, want hoe dan ook, hij komt aan, anders was hij er niet.
    T. Van Deel.
    Lieve Jan, jouw weg kwam vandaag ook aan: wat een ervaring moet dat (ook) zijn. Een prachtige reis. Dank dat je me liet meereizen vanuit mijn luie stoel, ik heb genoten.
    Liefs Heleen