Dag 28 zondag 12-06-2016

12 juni 2016 - Astorga, Spanje

Dag 28. Zondag 12-06-2016

Vertrek Leon 10.00. Aankomst Astorga. Posada Real Casa de Tepa. Calle Santiago 15.15 uur. Actief. 3.42. Dagafstand 64,8. Totaal 2382. Gem. 17,5. Stijging 277. Hoogte. 891 m

De ochtend van vandaag is al bekend. Om half 10 de Catedral van Leon bekeken. Het blijven indrukwekkende ruimtes. Het is tijdens de late middeleeuwen in een lange adem van 50 jaar als geheel voltooid. Ook dit gebouw is helemaal voor het toerisme ingericht.
Op zich geen lange rit deze dag, maar zo voelde het niet.   De meeste dorpen waren verlaten, de route beschrijving was voor mij wat puzzelen vandaag.  Op een gegeven moment na "een bocht naar rechts",maar dat kon op twee manieren uitgelegd worden, kwam ik via zijn tuin,op aanwijzing van de eigenaar,weer op het goede pad. Het beginstuk had wat klimmetjes waardoor ik niet lekker in mijn ritme kwam.  Het laatste stuk was vlak maar nu met een echte tegenwind op de kop. Meer bewolking. Eerst na half 11 begon het warmer te worden.
Twee opmerkingen tijdens de route.
Toenemend in de buurt van Astorga zag ik veel irrigatiekanaaltjes, aangelegd* van beton,maar ook uitgegraven. Smal en breed. Het water stroomde hier soms met flinke vaart door.
Sinds gister hoor ik veel de groet "Ola", wat zoveel als hallo betekent.
Binnenkomst Astorga met een steile korte klim, zonder afstappen en met een hartslag van 154 / min gehaald.
De eerste indruk van Astorga was een oud stadspatroon met veel vernieuwingen. De binnenstad was stil. Ze waren aan het opruimen na een of andere festiviteit,die net was afgelopen. Ik zag enkele verklede mensen en mannen in groen uniform.
Tijdens rondlopen in de stad kwamen na +/- 19.00 de mensen weer uit hun huizen en werd het op het plein gezellig druk.  Op zondagavond waren veel winkels van een bepaald soort open. Allemaal met lekkere dingen. Zo ik kan zien heeft Astorga iets met chocolade in alle soorten en maten.  Ook koekjes- en snoepwinkels a la Jamin met zelf opschep bakken waren heel verleidelijk.  Drop!  Dezelfde vraag als bij Jan Koops in Hippo: moet het zakje open blijven?
De Catedral van Astorga is alleen tijdens openingstijden van het museum te bezichtigen en zondagmiddag en maandag gesloten, evenals het naast gelegen Palace de Gaudi, eerder huis van de bisschop.  De Plaza Mayor met fraaie gevel van het stadhuis. Bovenin bij de klok een vrouwtje en mannetje om hem te luiden. Daar achter een opgraving, overdekt, van een Romeinse villa eind 2e, begin 3 eeuw na Christus.  Delen van de mozaïek vloer zijn goed bewaard gebleven.  De Romeinen hebben hier voet aan de grond gehad. Iets westelijker in Galicië werd goud gevonden.
Tot slot het bedelaars moment van vandaag.  Teruglopend naar het hotel zag ik een man geknield op het trottoir zitten. Hij miste 1 hand. Van een afstand heb ik dat eens een tijdje bekeken. Iedereen liep erlangs. Ben op hem toegestapt en heb hem in goed Nederlands gevraagd of het wel goed met hem ging. Verbaasd keek hij mij aan en begon tegen mij net zo onverstaanbaar terug te praten als ik tegen hem. Na een kort moment stak hij zijn enige hand uit.  Met een paar euro veerde hij onverwacht snel op en was met een handkus naar mij verdwenen.  En ja Albert K., ik denk dat ik wat dit betreft Santiago wel haal. Zie dag 5.

1. Marcel monden:
    13 juni 2016
    Vanmorgen direct weer je verhaal gelezen. Je doel komt steeds dichter bij en je moet nu zelfs door tuinen heen. De bedelaar was kennelijk nog aardig vitaal dat hij zo snel opsprong. Maar oog hebben voor de kwetsbare medemens blijft altijd belangrijk.
  2. Jan/Ria:
    13 juni 2016
    Goeie morgen Jan, lezen nog steeds je wondermooie beschrijvingen en verhalen en zo leven wij met je mee! Lijkt mij toch echt een hele belevenis! Succes met de laatste loodjes!
  3. Dorien ter Haar:
    13 juni 2016
    Jan, heel mooi jou verhalen en ik leef met je mee vanuit Tjechiē! Is het geen koolzaad dat " gele" dat zien we hier n.l. Erg veel! Groet vanuit karlsbach! Kees en Dorien